Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.02.2010 13:50 - Жалък опит за вразумяване (3)
Автор: gantree Категория: Политика   
Прочетен: 3994 Коментари: 12 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
        Безумствата продължават с пълна пара. Имам предвид под "безумства" описаното от мен като безумно палене на свещи по повод 4-ти февруари. Поредното безумство, след това от вечерта на 3-ти февруари също, по някаква странна логика е свързано с паленето на свещи. Но за това по-нататък ще спомена. Първо искам да попиша за гордостите, обичта и любимия ми национализъм.

        Та, за какво си мислех вчера. Националистите от нашата "щайга с плодове" (метафората е в мой коментар от предишната тема номер 2) много обичат да се гордеят. Гордеят се, че са българи, на първо място. На второ място, гордеят се с произхода си в частно естество, например, че са родени "на пъпа на София" - на Попа, до Витошка, до пл. Славейков, някъде по Раковска и по други такива известни в цялата страна места. Няма лошо да си роден "на пъпа на София", разбира се. Проблемът идва, когато заявиш това като повод за гордост. В самото това чувство, в гордостта, е заложено съревнованието, съперничеството, желанието за изтъкване и изпъкване, водещи до вражда. Всеки, който се гордее с каквото и да било, е в перманентен конфликт с някого. Дори и всичко да си постигнал, и да си тотално безупречен във всяко отношение, за което се сетиш и ти хрумне, все ще се намери поне още един, който да е постигнал нещо, което може би просто не ти е хрумнало, или ти липсва по стечение на някакви обстоятелства. В този ред на мисли е супертъпо схващането, че родените "на пъпа на София" поради това са нещо повече от, например, родените "на пъпа на село Дивотино". Това схващане се родее с аргументите на многовековната папска претенция за първенство, между другото, но темата ми е друга и няма да се отклонявам нататък.

        Защо националистите се гордеят? По-скоро, защо предпочитат да се гордеят (горд съм, че съм българин), вместо да заявят, че обичат да са българи? Или, че харесват да са българи? Защо това, че си българин, не се афишира с думи, ясно показващи удоволствието, щастието или радостта от това да заявиш на света, че си българин? Като кажеш, че си горд, това те вкарва автоматично в самоизтъкване, изпъкване, конкуренция, съревнование и съперничество. Освен това, ако кажеш в мадридското метро, че си българин, с почуда ще видиш как хората си прихващат чантите по-навътре към себе си, съвсем не по рефлекс. В мадридското метро няма смисъл да се обявява високо подобна гордост, дори е вредно поне засега, но така или иначе, и в софийското метро е безсмислено да кажеш на този или на онзи, че се гордееш с това, че си българин. В същото време национализмът блика навсякъде, което лично за мен е загадка, пълен нонсенс, защото чрез гордостта не се изразява радост, и не се изразява удоволствие. Удоволствието се изразява по друг начин, например, с "обичам да съм българин". Или "радвам се, че съм българин". Почти си представям заминаващи емигранти как викат из залите на летище София "радвам се, че съм българин".

        И така - гордостта не е никакво удоволствие и не е израз на щастие или радост. В същото време има много българи, които със сигурност могат да кажат, че са щастливи да са българи. Такива са например македонските българи, бесарабските българи, изобщо всички онези българи, които затрупват съответните служби с молбите си за българско гражданство. Тяхното удоволствие не е никакво удоволствие, ако не е предшествано от желание да са българи. Разбира се, има и такива, които не желаят, а се нуждаят да са българи, по много лични причини, например, безвизовото заминаване за Европа. Сигурен съм, че няма да намалеят македонските молби за гражданство след въвеждането на безвизовия ни режим с тях наскоро, защото с България може и да си без виза, но през България за Австрия, например, виза ще ти бъде необходима. Освен ако нямаш гражданството. Тяхното удоволствие е удоволствието-нужда, породено от желанието, от нуждата да драснеш веднага, например за Мадрид. Като го получиш, и нуждата ти изчезва, удоволствието - също. Спокойно можеш да заминеш за Мадрид, и да се провикваш в мадридското метро, че си македонец. Никой няма да се уплаши и да си поприбере чантата.

        По-късно ще продължа.



Гласувай:
4



1. bilingual - Здравей,
12.02.2010 17:32
Не мисля, че опитът ти е жалък. Аз прочетох и предните ти два коментара както и този на the trooper. Съгласна съм с твоята позиция и намирам реакцията ти адекватна и навременна.
Не споделям възгледите на the trooper изложени във въпросния негов коментар, просто защото са радикални и ми звучат по атакаджийски, а и вече прави лошо впечатление как на преден план се изнесе това, че щял да заминава да живее във Великобритания... не знам изобщо какво общо има това с темата, по която беше писал. Както и да е.
А това с гордеенето наистина е повърхностно и несериозно. Мисля, че всеки интелигентен човек може да прецени човека срещу себе си и когато тези детайли къде бил роден и къде живял се натрапват, се пораждат предположения за несигурност и комплексартсво... :)
радвам се, че пишеш за тези неща. Аз рядко чета блогове, които не съм избрала предварително :)
Поздрави.
цитирай
2. анонимен - 1
12.02.2010 18:55
гордея се, че мога да те чета! :) даже си мисля, че и те разбирам, от което се пръскам по шевевоте от исконна гордост :) - сериозно погледнато, и разбирането не е повод за гордост, защото никога не с знае кой какво и колко е разбрал. нещо като конкуренция между цветята -безсмислено съревнование.

извън приятелската закачка - така е, както си го написал. колкото имам контрол над това, което си написал, толкова съм имала контрол и над това къде да се родя, кои хора да са семейството ми и т.н., за да го включа в графата на исконните поводи за гордост. възможността за избор идва доста по-късно, а пропуснатите или липсвалите възможности спрямо други не са повод да се чувства човек опозорен. пак идваме до тази основна за мен точка - кой има нужда от постоянно оглеждане в огледалото и защо. "защо"-то остава нещо лично и отстрани другите могат само да гадаят, но последиците от оглеждането засягат и околните.

странни са ми хора, които се гордеят с постигнатото от тях - на пръв поглед исконна радост, но пък точно заради скритите механизми на гордэнето - да не се бърка с достойнството, защо това дава право на мнозина да погазват чужд труд, а и гордост, че другият постигнал бил по-малко - по чии критерии?! в дадена област - да, но това дава ли право на цялостно обобщение и цялостно отричане. Ако това не е тоталитарно мислене...

има и друга категория арогантност, прикрита под "съществувам си в естестен вид - сиреч, писнало ми е да се подчинявам на норми и изисквания. това също означава да се самоизвадиш над стойността на другите, да се самоизпъкнеш - ако ми е кеф, ще се съобразя, ако не - ще си се държа, както си мие кеф. доста детинско ми се струва, но пък доста инфантилно, просташко и самовлюбено, ако е поведение на възрастен.

Екатерина
цитирай
3. анонимен - 2
12.02.2010 18:55
има и друга категория арогантност, прикрита под "съществувам си в естестен вид - сиреч, писнало ми е да се подчинявам на норми и изисквания. това също означава да се самоизвадиш над стойността на другите, да (се само)изпъкнеш - ако ми е кеф, ще се съобразя, ако не - ще си се държа, както си мие кеф. доста детинско ми се струва, но пък доста инфантилно, просташко и самовлюбено, ако е поведение на възрастен

човек може да страда за пропиляно време - или да бъде щастлив, че не го е пропилял, да е доволен от себе си или не, но пък (само)изтъкването е израз на съревнование с околните, жажда за вид надмощие и винаги има допълнителен лек мирис на отчаяние. ако не си умрял, що да се отчайваш?! - да не се бърка с нормалните за всеки човек моменти на умора, тъга и под., които нямат нищо общо с нихилисъм, оклеветяване и сатанинство.

да, тъжна работа. но и не толкова. всеки с времето и целите според съдържанието си и възможностите си, които в крайна сметка имат значение единствено за самия него. лошото е, че последиците са и за околните.

Екатерина
цитирай
4. dagma - @gantree
12.02.2010 22:07
Откъдето и да го погледнеш човекът заслужава да бъде обект на някаква възхита много повече отколкото нацията. По-достойно е някак си да сложиш в центъра на вниманието човешкото същество.

Като се замисля, май си прав. Гордостта не носи нито обич, нито съкровена радост, нито каквото и да е удовлетворение. Най-неприятното в нея е, че е безсърдечна. Ако тръгнеш по коварните й пътища много лесно се отдалечаваш от милосърдието. Изпитвала съм глупавото й опиянение, но знам как после съвестта те бодва с тънка игла - Бог напомня, че превъзходството е само Негово.
Понякога суетното високомерие е само временно, част от лутането в света. Добросърдечният човек накрая стига до истината, и колкото по-безболезнено се случи това, толкова по-добре.
Не знам, може само да правя "жалък опит" за оправдание - и на други, и свое собствено.
цитирай
5. vmir - Много добър анализ на гордостта си направил, няма как да не се съглася с него.
13.02.2010 01:22
Аз лично съм склонен да приема, че гордостта е най-тежкият измежду греховете, защото гордостта е причината за всички останали.

И все пак, гордостта е необходимост. От една страна, тя е заявка на готовност за противоборство и приемане на предизвикателство, което често се налага.

Най-злокачествения случай е, когато тази заявка е блъф, и вместо да демонстрира силата на личните си качества, родения на пъпа на незнамкакво си, се задоволява единствено с това, че опонента му е роден на едикое си на географията. Такъв повод за гордост е несъстоятелен и жалък, защото оправдава отсъствиета на лични качества с факт, който няма нищо общо с тях.

Нещо, като да се гордееш, че компютъра е измислен от българин. Да, защо не, (след като бащата на изобретателя му е роден и няколко години дори живял в България), ама като неангажираща закачка. И всяко вземане насериозно и перчене с това, е жалка картинка и нескопосан наивен опит за прикриване на собствената некадърност и безличие.

цитирай
6. анонимен - Ще се постарая да не доминирам ди...
13.02.2010 01:38
Ще се постарая да не доминирам дискусията, но написаното от Дагма е толкова дълбоко, ясно, чисто и разбираемо, че ме подтикна към размисъл.

за високомерието - много важно за мен е как възприемам другите, как мисля за тях; според мен тук е ключът - да не воювам с другите под каквато и да е форма. Всеки може да удря, но силата ни е дадена за друго. Но и никой не е заслужил ролята на боксова круша. Различни тълкувания и причини могат да се крият под това, което бихме определили като високомерие. или друга форма на поведение - моделът е същият. За един може да е високомерие поради суета, за друг - необходимост от защита и прикриване на комплекс и слабост, а може и да е криворазбиране между говорещите. и от прекалена защита добър резултат няма. В края на крайщата от какво толкова да се страхувам/е?! а да искаш да превъзпиташ насила е глупост, както да заявиш, че понеже си се родил с определени физически белези - над които ти нямаш контрол, е личното ти качесво и гордост. да посочиш нещо, което другият, ако желае, може да промени, е добронамереност.


за национализма - според мен има нещо, което обвързва хората в нация - първо самосъзнаниеистория, после култура, език, но то е като свидетелствот за раждане. Не може да бъде источник на чувства - преклонение или омраза. национализмът само по себе си е чувство, (свето)усещане - да не го смесваме с личната идентичност. затова и не приемам деленето на ляв : десен национализъм. изкуствено деление на ляво и дясно чувство.


Екатерина
.П. нека си припомним седемте смъртни гряха - гордост, гняв, лакомия, свидливост, разюзданост, ленивост, завист. не се споменава убийство, лъжа и пр., защото който се пази от седемте, спазва и десетте.
цитирай
7. animamea - Гордостта, като антипод на смир...
13.02.2010 12:47
Гордостта, като антипод на смирението, е тежък грях, безспорно. Той е и основата на злото, той е и "родител" на падналия ангел и неговите легиони.
Не виждам връзката обаче на тази гордост, с гордостта, всъщност радост, която обзема един родител от добрите прояви на детето му. Също, не виждам нищо лошо в това да ме обземе гордост (радост) от успеха на мой приятел, съсед, земляк и сънародник. Защо, какъв е проблема?
По повод предния текст - спасението е индивидуално, то касае отделната личност, но то става в общността на божия народ. И когато отпадне една личност, върху общността остава рана.
цитирай
8. gantree - @
13.02.2010 14:19
Здравейте всички.
Много ви благодаря за интересните думи.

@ bilingual
Здравей. Щеше да е навременна, ако сега бяхме в есента на 2005-а, малко след "изненадващото" появяване на АТАКА, първия успешен тракторно-политически проект. Сега не е много навременно, щом вече и арестите им почнаха. :))

@ Екатерина
Да, поводите "за гордост" всъщност изобщо не са поводи "за радост". Особено при такъв обем на емиграция в мирни години при това, без да сме в състояние на война. И икономическа, и всякаква, в последните години и образователна, 15 хиляди студенти само в Германия.

@ dagma
Здравей. Гордостта, аз дори като емоция не мога да я възприема. Тя е точно това, което Anima mea писа - антипод на смирението. Ако пък погледна на смирението безадресно и повърхностно, като на "емоционален самоконтрол", тогава какво е антипода му, ако не е тотално разпасване на емоциите? Иначе казано по пътя на тая логика, тоталната разпасаност на емоциите не носи нито обич, нито радост, нито пък удовлетворение - да, така е, знам го от личен опит по време на късния пубертет.

@ vmir
Здравей. Не мисля, че гордостта е необходимост както по принцип, така и в тези два смисъла. Готовността за противоборство е винаги налице, винаги я имаш само при положение, че имаш какво да защитиш както в материалния, така и в нематериалния, духовния смисъл на "имането". Ако нямаш какво да защитиш, гордостта по никакъв начин не може да ти го възпроизведе и мотивира. Дори и при обикновените сделки е по-добре да подтиснеш онази част, която те кара да надцениш предлаганото, и да отстъпиш от него примерно с пет процента, получавайки насреща 95% "нещо", отколкото 100% нищо :)))

@ animamea
Здравей :)) Ще отворя една бутилка с вино, по повод този от толкова редките ти коментари тук :))
Защо дописваш радостта в кавички до гордостта? Нищо общо нямат, нямат и връзка, особено пък при тези примери, с "добрите прояви на детето" и "успеха на мой приятел".
...
следва
цитирай
9. gantree - ...
13.02.2010 14:28
...
Да се зарадвам на твой успех е едно, а да седна да се гордея с това, че видите ли, имам успял в нещо приятел - това са съвсем различни неща. Същото е и с проявите на детето - да се зарадвам на високия й успех е съвсем различно от това, да се възгордея от факта, че тя е "върха", а останалите й съученици са преобладаващо тройкаджии. Даже бих се притеснил, ако е в такава среда, с преобладаващо тройкаджии и неграмотници.
цитирай
10. vmir - 8. gantree,
14.02.2010 08:48
gantree написа:

@ vmir
Здравей. Не мисля, че гордостта е необходимост както по принцип, така и в тези два смисъла. Готовността за противоборство е винаги налице, винаги я имаш само при положение, че имаш какво да защитиш както в материалния, така и в нематериалния, духовния смисъл на "имането". Ако нямаш какво да защитиш, гордостта по никакъв начин не може да ти го възпроизведе и мотивира. Дори и при обикновените сделки е по-добре да подтиснеш онази част, която те кара да надцениш предлаганото, и да отстъпиш от него примерно с пет процента, получавайки насреща 95% "нещо", отколкото 100% нищо :)))



Здравей. Имам предвид демонстративната гордост като средство за комуникация и провокиране. Не е задължителна, освен като средство за ускоряване на събитията, каквото реалния човек често търси под напора на какви ли не обстоятелства...
цитирай
11. darktales - :))))
16.02.2010 14:38
gantree, Вие сте прикрит либерал и егалитист.

d'arktales
цитирай
12. gantree - :)))
16.02.2010 14:49
О да, малка нощна музика :))))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3643669
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930