И изведнъж всички заговориха за морал. Не ми се пише по ред причини, но просто не мога да се стърпя, особено след като четох за новата "консервативна" група в българското НС. Това Колчаков, това Йорданов, това Димитров, Софиянски ... Янето и всички стари кадесари, понастоящем преоблечени като британски консерватори и великобългарски всеправославни защитници на морала, как може да се опише? Ми не може, колкото и да се опитва човек. Темплар го е ударил на майтап, посмях се, но нали смешното все някога свършва. Не сме тук, за да се забавляваме безспир, както по принцип си мислят повечето от нас и по-специално купищата окаяни хедонисти пред телевизорите, зяпащи заринатия с купища простащини праймтайм.
Малцина могат ясно да артикулират отговор на въпроса "що е то морал?". Или пък на "кое е морално и кое не е?". Даниел Вълчев неотдавна се упражняваше на тема забрадки, опитвайки се да се представи като едва ли не последна преграда пред появата на мюсюлмански забрадки в училищата. Може би се опитваше да каже, че не е морално да се ходи със забрадка на училище, но не го каза точно така. Морално е да се ходи без забрадка, защото забрадката според Вълчев е "религиозен символ". Нещо като малките християнски кръстчета е забрадката за Даниел Вълчев. А ако се отиде на училище със шалвари, какво ли би казал тогава Вълчев? Ами ако след забрадките, кръстчетата и евентуално шалварите му хрумне на този велик български просветител да забрани на обрязаните да ходят на училище? Обрязването не е ли част от религиозната практика на евреите и мюсюлманите, г-н Вълчев? В момента повечето ученички ходят разгърдени, накичени и разпищолени до безкрайност с къси поли до под брадичката на училище - това ли е даниелвълчевата представа за "морал"? Вероятно не?
Отплеснах се, но и не съвсем. Свързващото дотук е в морала. В понятието, а не в произволните интерпретации, в които тази дума постоянно ни се представя. Трябва да сме много внимателни винаги, когато някой ни заговори за "морал". Нямам предвид само такива като Дачков. Писал съм за това и преди - понятието идва от латинското "moralis", с което Цицерон се е опитал и е успял да преведе гръцката дума "ethikos" в "За съдбата". Етимологическият наследник на думата, днешното "морален", означава простичкото "принадлежащ към характера". А характерът на един човек е не друго, а именно онова, което представлява съвкупността от неговите предразположения да се държи по-скоро по един начин, отколкото по друг. Нищо повече.
В текстовете пък понятието "морал" се е употребявало предимно като указващо неговата, на текста, практическа полезност. Един текст е бил морален, ако от него хората са могли да извлекат някаква полза за себе си, някаква практическа поука. Още по-късно понятието се прилепва като прилагателно към "добродетелта", например, и съответно към действията. Чак към XVI и XVII век понятието поема съвременното си значение, като за пръв път в късния XVII век "моралът" е бил съотнесен към поведенията, в най-тесния си смисъл, съгласно който се отнася най-вече до сексуалното поведение. В крайна сметка се получава така, че "съм неморален" стига дотам, че да се отъждестви със "съм сексуално разпуснат". От "принадлежащ към характера" стигаме полека-лека до противоположното "непринадлежащ" в поведението на един или друг човек, когото по собствените си критерии за нормалност отхвърляме. В този ред на мисли "морално" или "неморално" е един британски консерватор да даде пълната си подкрепа на радикален български невежа и простак, издигал в различни, но близки по време избори кандидатурите на ултраляв ксенофоб и "роден в дантели" кадесар?
09.04.2009 16:11
Ами добре ,че стават такива ферментации, та да попишеш в блога си!
Лично моята болка, е че праймтайма на живота ми премина в ком- и соц-идиотщини!
09.04.2009 16:12
За личната ти болка не се коси, справил си се сравнително добре. :)) Ами ако се беше родил в Бейрут, а? А?
Поздрави.
Взаимовръзката регион - начин на мислене нещо не я схващам.
Може би това е връзката. Хората живеещи в РЕГИОНА явно по-добре виждат заплахата и мислят различно от нас ФИЛОСОФИТЕ. А мъдрия ни народ го е казал отдавна-" ВЛЕЗЕ ЛИ МЕЧКА В ДВОРА НА СЪСЕДА ТИ, И ПРИ ТЕБ ЩЕ ДОЙДЕ" .
Това си е мое мнение.
Точно затова ти писах, че не схващам взаимовръзката регион - начин на мислене. Ти от своя страна не може да не я схващаш като мен, щом ми я правиш в коментара си, същата тази взаимовръзка. И друго - това "нас, философите" също не го схващам. Като пишеш "нас", надявам се, че имаш предвид само себе си, защото иначе ще го възприема малко зле. Общо взето, зарежи го малко тоя фатализъм и ирониите в коментарите. Трудно се мели така в една воденица.
В блога е пълно с философи-защо се обиждаш.
Ти имаш мнение, аз имам мнение.Филосовстваме, изказваме мнения. Дали ти си прав или аз, ще покаже бъдещето. Защо бързаш да се обиждаш и да обвиняваш във фатализъм?
И в последните ми коментари няма и капка ирония. Поста ти е сериозен, затова и отношението ми е сериозно.
Не търси в мое лице непременно враг.
Сега мнението ми.
Циците, задниците и морала според мен нямат нищо общо с религията. Сам виждаш,че исляма ни завладява именно с религия. Хвърлят се огромни средства за джамии,коран училища, кючеци,забрадки и какво ли не.Аз бих попитал - къде е църквата? Ти би трябвало да ми отговориш - ами където е държавата. Като няма държава, като няма църква - исляма намира почва за развитие. За това според мен е важно възпитанието на младите. А това значи да не танцуват кючеци, да се бунтуват срещу строенето на нови джамии, да не носят шалвари и забрадки и най-важното - да се учат в светски училища.
А жълтите вестници ги има навсякъде.
http://verasim.blogspot.com/2009/04/blog-post_13.html
Съжалявам за спама. Обаче подобни позиции наистина са ми странни.
И поздравления за поста. Много е добър.
http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=347221
В същото време същият този Кумчо Вълчев предлага "факултет по ислям" в Софийския университет, повече инфо тук:
http://www.dveri.bg/content/view/8643/29/
И като му зададеш на такъв мазен адвокатин като него въпроса какво толкова му пречат забрадките, та иска заради тях да забранява религиозните символи в училищата, той веднага ще те контраатакува, цитирайки напълно неадекватното си искане за факултет по ислям в СУ. Един вид, той е най-толерантния пич на света, няма абсолютно нищо против исляма, защото нали, и евентуално, и така нататък. Мека диктатура му казват на това в цивилизованите общества, като нямам предвид Франция в случая. Стобийският епископ Наум ясно казва следното:
"- Законопроектът предвижда забрана за носенето на религиозни символи в училище, с което всъщност се опитва да наложи на учениците и учителите идеологическата доктрина на атеизма и бездуховността. Българската православна църква не може да остане равнодушна към недемократичните и насилствени опити да се отнеме правото на българските деца, ученици и учители свободно да изразяват убежденията си, да живеят и работят съобразно своята християнска вяра, чието знаме е Кръстът Христов ..."
Та, да кажа още веднъж - не става дума тук за проява на чак толкова нетолерантност, а за ясно изразена и категорично формулирана забрана на свободното изразяване на убежденията. Това е същата т.нар. свобода на съвестта, отнемането на която беше нещо напълно естествено у нас само допреди 20 години, когато, например, стрижеха до кожа за слушане на рокмузика. Сега пък искат да стрижат децата за носене на кръстове и забрадки.
Поздрави.
п.п. опитах се да ти пиша там, но нещо не се получава с коментарите, заради което ти писах тук.
А колкото до въпросния законопроект... той дори не ми се и коментира. Както и другите (проекто)законови простотии от последните дни. Положението започва леко да ме плаши...
Поздрави.
ПП Ще видя на какво се дължи проблема с коментирането :)
А положението, то е плашещо отдавна. Просто хората, повечето от хората не виждат опасността, за съжаление. Смазани са, здраво са натиснати в калта и са ошашавени до безумие.
Поздрави.
Проблемът идва, когато нещата се политизират. И тогава започват да изскачат разни глупости, като 'защо се обличат с шалвари'. Добър ден, това не е от вчера. Нарича се бит и култура. А не опит за излямизация.
За празниците си е точно така, знам го от личен опит. Изял съм много баклава.
Аз повече харесвам мекиците :)
По темата ;)
Че кой е казал, че консерваторите са морални :))
Че какво му е на Бейрут?
:)))
Сори за спама :) Спирам вече.
Сега режат горите - ние казваме "бизнес".
Когато останат голи баири, ще кажеме - къде бяхме?
Сега исляма навлиза вулгарно в страната ни - ние сме демократи. Когато децата ни.........?
Изобщо вие имате ли деца?
А в Америка дори в китайския квартал живеят само американци. Всеки в Америка казва аз съм американец.
Само не се нервирай. Успокой се.
@ raylight
Да, съществува универсално валидна база, всеки човек от своята гледна точка би се съгласил с теб. Аз също бих се съгласил, но това няма да означава, че "характерът" ни е същия, ако зададем подобен въпрос на човек от друга "културна" среда.
2. Поетика
3. Darktales
4. Мария Николова
5. Михаела Смит
6. Невероятното
7. Библиотека
8. Тодор Моллов, за Саръ Салтък
9. Марин
10. upload.plunder.com
11. Паисий Светогорец
12. Логос БГ
13. Zamzar.com
14. За Асад
15. Алауитите в Сирия
16. Мутафчиев, за Саръ Салтък
17. Стара София в снимки
18. Last.fm/gantree
19. Southeast European Times
20. Kurdistan Regional Government
21. Kurdistan maps
22. The World at War
23. Middle East and Asia maps
24. Атлас
25. kurds vs assyrians
26. Music Uploader
27. astranet.org
28. Амин Маалуф, "Кръстоносните походи през погледа на арабите"