Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.02.2011 14:30 - За бъзиците с конституцията
Автор: gantree Категория: Политика   
Прочетен: 3414 Коментари: 5 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
        Не съм компетентен по конституционно право и конситтуционни въпроси, но в последните дни малко - абе какво малко, много се подразних от великите заклинания на Дянков за записване в конституцията на няколко финансови ограничителни мерки. Аз не знам в крайна сметка този човек сериозно ли го предлага това, или популизмът на тъпаците от ГЕРБ вече няма никакви граници. България е във валутен борд от вече колко, дванайсет-тринайсет години, или повече, без неговите ограничения да са записани в конституцията. Конституцията е рамков документ. Аз досега винаги съм го възприемал, и продължавам да го възприемам като т.нар. "светска Библия", в която са записани основните граници както по отношение на правата, така и по отношение на задълженията. В този ред на мисли всякакви пипания на конституцията ми звучат като евентуален протестантски опит да се дописва Стария или Новия завет. Съжалявам, ако аналогията ми е смешна, но е точно такава - конституцията е "основен закон" за всяка светска нация именно затова - защото налага на всички основните права и основните задължения. В този смисъл, да се фиксират строго финансови ограничения за държавното управление в нея ми се струва най-малкото неестествено. Най-малкото защото конституцията не е написана заради съществуваването или действията на държавната или общинската власти.

        Но, като ще се залита в посока поправки на конституцията, питам се, кога най-сетне ще се махне противоречието между член 6, алинея 2 и член 11, алинея 4. В член 6 алинея 2 се казва, че "Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.", а в член 11 алинея 4 се пренебрегва недопускането на никакви ограничения на расова, народностна, етническа, религиозна или полова принадлежност, и директно се налага такава забрана, според която "Не могат да се образуват политически партии на етническа, расова или верска основа, както и партии, които си поставят за цел насилствено завземане на държавната власт." Член 11 алинея 4 и до днес неправомерно дава основание на лумпените от АТАКА да твърдят, че ДПС е противоконституционна партия, но ако се заровим в детайлите, такава трябваше и да е партията "на българските жени" - един от мандатоносителите на царския мандат в периода 2001-2004. Партията "Българска християнска коалиция" на Петър Гюзелев също е противоконституционна според член 11 алинея 4, но това никога не е пречило на нейната регистрация за каквито и да било избори. ЕВРОРОМА също е противоконституционна според този нелеп текст в член 11 алинея 4. И накрая, самата абревиатура на ГЕРБ налага ограничение, според което само нейните членове и симпатизанти са "за европейско развитие на България". Всички останали сме едва ли не противници на такова развитие. Та, като ще пипа Дянков конституцията, нека първо да зареже популисткото дрънкане на безсмислици.


Тагове:   таг,


Гласувай:
8



Следващ постинг
Предишен постинг

1. haralanov - Здравей!
26.02.2011 21:44
Ган,както винаги си точен!
Написаното от теб е повече от логично!
цитирай
2. анонимен - Gan, moje da se vpishat finansovi ...
26.02.2011 22:38
Gan, moje da se vpishat finansovi pokazateli - ima takiva precedenti, no komu e nujno? Vajnoto er s kakva cel se pravi. Ima dosta problemi, koito mogat da proiztekat ot fiksirane na dopustimiya deficit.

tuk malko mi mirishe na "moda" i kopirane na zakonodatelstvoto na ES, no poneje nyamam dostyp do kirilica v momenta, nyama da se vpuskam v temata, koyato e izklyuchitelno vajna i interesna.

Da, konstituciyata e politicheskata ramka na dadeno obshtestvo. Dosega e bila tova. Osnova na ostanalite zakoni, primarno zakonodatelstvo (v sluchay che konstitucionalnostta e izgradena s nyakolko dokumenta)

Tazi nasha konstituciya, prieta BEZ obshtestven debat i konsensus - zaduljitelno v prehodni vremena, spored men, protivorechi v posochenite ot teb mesta i na Evropeyskoto zakonodatelstvo, koeto e nad nacionalnoto tuk. Taka che konstituciyata tryabva da se promeni i tova nyama da e precedent v ES - kogato zaradi Evropeyskoto se nalaga da se promeni nacionalnoto primarno pravo.

Molya da izvinish ti i chitatelite na bloga ti latinicata mi.

Do skoro!
Ekaterina
цитирай
3. анонимен - Ган, може да се впишат финансови ...
28.02.2011 21:53
Ган,
може да се впишат финансови показатели - има такива прецеденти, но кому е нужно? Важното е с каква цел се прави. Има доста проблеми, които могат да произтекат от фиксиране на допустимия дефицит.

тук малко ми мирише на "мода" и копиране на законодателството на ЕС, имам предвид критериите от Маастрихт за стабилност. Но Европейският пакт за стабилност регулира евро-зоната и координира няколко национални икономически рамки. Тук става дума за една икономика, тази на България. Каква е политическата полза от залагане на национални икономически критерии за стабилност в национална конституция? Задължение на идващите? Това може да се формулира ОЩЕ СЕГА в изричен икономически акт и не е основание да се свиква Велико Народно събрание. От тук произлизат още два въпроса: 1. Каква ще е ползата от залагане на макроикономиqеска рамка в конституцията? 2. Това, към което се насочва и твоят коментар, като ще се "пипа" конституцията, какво още трябва да се промени? И докйде ще стигнат промените.

Да, конституцията е политическата рамка на дадено общество. Досега е била това. Основа на останалите закони, примарно законодателство (в случай че конституционалността е изградена с няколко документа). В конституцията е логично да бъдат заложени онези икономически показатели, които имат ПРЯКО политическо въздействие върху индивида. Колективните като официален език и особено религия, са спорни. Тези за официален език имат своето историческо оправдание, налични са по тази причина в много национални конституции. Да речем, че имат и функционално оправдание и днес. Но защитата на малцинствата и защитата от дискриминация се нуждаят от преосмисляне. Дали ще има партия на датqаните в Германия или на турците в България, ще си реши съответната национална общност, но забраната им е в противоречие с Европейските норми. Логиката е, че малцинствата се ползват със специална защита пред мнозинството.

(следва)

Екатерина
цитирай
4. анонимен - (продълж. ) Логиката е, че м...
28.02.2011 21:55
(продълж.)

Логиката е, че малцинствата се ползват със специална защита пред мнозинството. Етнически обоснованите сдружения обаче не могат да нарушават каквито и да било индивидуални права. Ако в партията на жените не могат да членуват мъже поради забрана на основание пола им, това е акт на дискриминация и такава партия следва да се забрани. Защитата на индивидуалните политически права има приоритет пред защита на колективните. В този смисъл партия на турците в България просто не е нужна – има гарантирана защита на етническата им идентичност и това изчерпва основанието им за съществуване. Ако обаче едно движение се обявява за права и свободи, а прокарва корпоративни цели, това е противоконституционно. Това накърнява права в други сфери. Съвсем различен казус е обаче конституция да постановява забрана на сдружение по какъвто и да било признак. Това ограничава правото на свободно волеизявление и сдружение. Ако прилагаме последователно този принцип, то Джемини не може да се включва в политически акции, които биха накърнили правата на други. Те могат да искат само право на свободно организиране и волеизявление. Ако с действията си обаче провокират моите разбирания за семейство и публичност на личния живот, би следвало да мога да заведа иск пред Конституционния съд и този съд да уважи мотивите им. Не мога да им казвам с кого да спят, но те пък не могат да налагат своите разбирания за личен живот на мен, семейството и децата ми. Така че Джемини от моя пример трябва да излезе от публичното пространство, което на всички ни.

Тази наша конституция, приета БЕЗ обществен дебат и консенсус, а такава дискусия е задължителна в преходни времена, според мен, противоречи в посочените от теб места ( - ограничаване на сдруженията) и на Европейското законодателство, което с върховенство над националното. Така че конституцията трябва да се промени и няма да е прецедент в ЕС, когато заради Европейското се налага да се промени националното примарно право.

До скоро!

Екатерин
цитирай
5. анонимен - в заключение: за мен основопагаща е ...
28.02.2011 21:58
в заключение: за мен основопагаща е правната култура и правното самосъзнание на дадено общество. Макар и казано с тези общи формулировки, това е - включва поведението на личността, на групите, и най-вече - на Конституционния Съд. Той именно дава тон. А в България знаем как е.

Екатерина
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3641307
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930