Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02.2011 20:33 - Мубарак не трябва да остане на власт
Автор: gantree Категория: Политика   
Прочетен: 9483 Коментари: 20 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
        Четох преди малко новината в Медияпул за Мубарак. Очаквало се късно тази вечер той да си подаде оставката и да се оттегли, неизвестно къде. Сигурно ще се оттегли някъде в страната си, поне неговите думи досега са били такива - че "ще умре в Египет". Силно националистическо звучене имат такива заявления. Вероятно са отправени не към арабите-египтяни, а към египтяните-араби. В арабските страни въпросът с национализма като цяло е доста смешен.

        Да, Мубарак сигурно ще се оттегли. Дали ще е късно тази вечер, утре рано сутринта или след половин година - това лично за мен вече е от второстепенно значение. За египтяните, за египетските военни и най-вече за политиците в САЩ и ЕС обаче е по-добре това да стане по-бързо; защо? Защото Египет буквално ще се срути, ако сегашният 17-дневен хаос продължи още около 200-220 дни до септември. Цялата им икономика ще умре за това време. Не туризмът, или някой от другите им дребни по мащаба си отрасли, а всичко ще умре за толкова време. Няма луди хора нито в Европа, нито в Америка, нито в Израел и в самия Египет, които ще търпят една тъпа патова ситуация още седем месеца в очакване. Това, последното, мога да го кажа и на Огнян, който явно не го разбира. Не го разбира, защото е оплетен в клишета. Това е в основата на голямата ми трагедия в отношенията с неколцина приятели от последната вече близо година - клишетата.
Според него "Мубарак трябва да остане на власт". Това звучи безумно от страна на човек с претенции за християнска съвест и демократични убеждения.

        Мислех си тия дни върху едва ли не категоричния отказ "да се преговаря" с "Мюсюлманските братя". Да, става дума за истински фанатици. Да, те са невероятно долни отрепки в морално отношение. Ужасни са. Невъобразимо безумно е мисленето им. Обаче съществуват. Не можеш да ги подредиш до стената, да изпразниш един-два-три пълнителя по тях, и веднага след това да настане рай на земята. Няма как, колкото и да им се иска на радикалните консерви, плюс Огнян в това число.

        Та, не можело да се преговаря с тях, и точка. Както обичат да казват големите европейски и американски демократи - "с терористи не се преговаря". Добре, но така проблемите си остават. Актуалните потърпевши от тая политика са руснаците. При "битката" на летище Домодедово кои бяха двете страни? Ислямо-левичарите от едната страна, и може би "десните консерватори" начело с Путин, от другата? Умаров ислямо-левичар ли е, според клишето? Добре, да кажем, че е, макар това да е доста съмнително. Но какво да кажем за Путин тогава? Той не е ли вече левичар? И, християнин ли е станал? Путин в десен консерватор-християнин ли се превърна? Кога стана това? Откога този твърдолинеен руски комунист се превърна в десен консерватор-християнин, в противоположното на т.нар. "ислямо-левичари"? Защо формулата на Огнян е неприложима при "битката" на московското летище Домодедово? Защото тази формула е просто едно клише, което не пасва в руския случай. А защо да пасва тогава и в другите случаи? Откъде-накъде да пасва в Египет? Как пасва това клише "ислямо-левичар" на Уаел Гоним (на снимката долу, от тук) маркетинг-мениджъра за Близкия изток на "Гугъл"? Но, както и да е.

        Главният въпрос, върху който си мислих през последните дни, беше защо да не може да се преговаря с "Мюсюлманските братя"?
Защо европейските и американските политици можеха да се усмихват навремето за обща снимка със Сталин на Техеранската конференция? Защо и днес европейските и американските политици могат да се усмихват за обща снимка с Путин след масовите убийства на цивилни от руската армия в Кавказ, а да не може дори да се преговаря с ислямските фанатици в Египет? Джордж Буш какво ще разказва на внуците си, показвайки им снимките си с Путин? Той не беше ли дори негов "много добър приятел"? Ще им разкаже ли какво е сторил този усмихнат дребосък на снимките до него в Чечня през последните десет години? Или в Грузия само преди две години и половина? Може би нищо няма да им разкаже, разбира се. В крайна сметка, какво разбират малчуганите от висша геополитика и елитарни прегръдки и ръкостискания.



image


Тагове:   таг,


Гласувай:
10



1. tit - Щото зад Сталин стояха ресурсите на Русия,
10.02.2011 21:15
както и зад Путин прочее...
А какво стои зад "Братята"?
/кофти ми е да коментирам тук - звуча глупаво, ама се пъна, нали...:)))/
цитирай
2. mamkamu - Аз съм съгласен, че Мубарак трябва ...
10.02.2011 21:16
Аз съм съгласен, че Мубарак трябва да си отиде, но никак не съм съгласен с варианта в Египет изведнъж да се получи демокрация. Тогава ще ми е жал за стотиците хиляди прозападно настроени египтяни, които протестираха, а накрая ще получат вместо демокрация, едно ислямско правителство.

Да, ако ги подредиш до стената "братята", ще създадеш само мъченици, но пък ако ги допуснеш във властта... Не искам да се сещам за иранския вариант...

А Египет е, колкото светски в големите градове, толкова ислямистки в селата. Направо взе да ми заприлича на България- 1990.

Аз обаче съм съгласен с теб, че трябва да подкрепим арабските младежи, които наистина искат демокрация. Селото, обаче там ще ги убие, както стана тук през 90-та...

Затова западните разузнавания трябва да си дадат малко зор, който не са си давали от 89-та.
цитирай
3. gantree - @
10.02.2011 21:29
@ mamkamu
Знам, че си съгласен :))) и ти си ислямо-левичар като мен :))
Ирански вариант, судански вариант, да, вариантите са много. Не разбираш ли, че пиша главно заради нас. Заради европейската и американската гледна точка, ако щеш. В никакъв случай не мисля, че ще се получи "изведнъж демокрация". Това при нас не стана изведнъж, та какво остава за тях. Ако сравним сегашните намерения Египет да се оглави от Омар Сюлейман с нашето положение през 1989 година, това за нас щеше да означава да аплодираме Любен Гоцев да замени Живков. Как си представяш синия митинг на Орлов мост да се съгласи властта да се беше предала на него? Или пък Рейгън да се обади от Щатите, и да каже, че подкрепя оставането на Живков или заменянето му с Гоцев "до организирането на избори"?


@ tit
Няма защо да ти е кофти. Аз съм мил и любезен. Напъни се, ще ми е интересно.
цитирай
4. анонимен - Мубарак е арогантен и се оправдава ...
11.02.2011 01:24
Мубарак е арогантен и се оправдава сега с натиск от САЩ. Кралят на Саудитска Арабия подкрепя Мубарак. Aрмията като че ли още се колебае, въпреки изявлението на един генерал, че скоро исканията на демонстрантите ще бъдат удовлетворени. Външният министър плаши с военно положение/ Kriegsrecht. Kато че ли извънредното положение, господстващо от години не им стига.

Любимият ми вестник обяснява колебливата позиция на армията с факта, че Мубарак е бивш военен от въздушните сили, когато замества Ануар Садат.

Интересен е коментарът за разногласията в Обамовото правителство: Родес, заместник на Съветника по национална сигурност, иска САЩ да подкрепи категорично демонстрантите, докато Хилари и министърът на отбраната искат Мубарак да предаде постепенно властта.

Що се отнася до Мюсулманските братя, прокрадват се съобщения, че по-умерените от тях могат да бъдат включени в преговорите. Така ще вземат вятъра от платната на Ал Кайда, както вече се изкоментира.

За мен е ясно, че дори и да си иде Мубарак, ще дойде техният Любен Беров с техния Бриго и тн.

Екатерина

ето и връвчицата, малко е дългичка: http://www.faz.net/s/Rub87AD10DD0AE246EF840F23C9CBCBED2/Doc~E0E090613FB9A480AA429EF553F468F2D~ATpl~Ecommon~Scontent.html

хм, спомних си за "Стас и Нели" и Синай.
цитирай
5. dagma - Здравей, gantree,
11.02.2011 17:19
Много жестока изглежда тезата на Огнян Дъскарев, че "Третия" свят е обречен на черна безнадеждност. Питам се, а ние от кой свят сме и дали през погледа на някой западноевропеец не заслужаваме същата участ, както сме потънали в корупция, невежество и нищета?
На мен изразът ислямо-левичар не ми говори нищо. Всъщност, докато четох текста ти се сетих, че терминът изкуствено може да се употреби точно за Доку Умаров. Тоест, той е и ислямист и левичар :). Левичар е защото връзките му с руската ФСБ са силно вероятни според хора, които са го познавали. Например тук: http://www.voanews.com/russian/news/russia/FT-Izmailov-Umarov-2011-02-08-115595744.html има интересни неща. Излиза, че ако Путин реши да преговаря с терористите от Домодедово, може да се окаже, че разговаря сам със себе си. Интересно е, че в изявлението на Умаров, се чува ясно как на чист руски зад кадър му подсказват трудна за него дума. Подозренията, а за някои от тях и категоричните доказателства, че видни чеченски терористи са агенти на ГРУ и КГБ, навеждат на мисълта, че в случая разделителната линия между жертви и атентатори трябва да бъде прокарвана много внимателно. Което прави объркването на понятията свързани с ислямо-левичарството още по-голямо.
Що се отнася до Египет, аз им желая демокрация, но и просвещение. Последното го пожелавам и на България.
цитирай
6. gantree - @ dagma
11.02.2011 18:38
Здравей.
Да, жестока е, погледнато чисто човешки. Но от политическа гледна точка идеята му е крайно тъпа и смешна, и то точно като се направи паралелът с нас, българите и останалите източноевроейци. Оставям тотално настрана "ценностите на демокрацията", които би трябвало да му пречат да мисли и пише такива глупости. Имам предвид най-близката ни история, от която само два факта говорят достатъчно за случващото се днес - 1) САЩ и коалиция влязоха в Ирак в началото на 2003; 2) в края на същата 2003-та година беше обявено затварянето на "Свободна Европа" и още две радиостанции, като затварянето им беше обяснено с "... по-скоро стратегически, отколкото икономически причини - приоритетите се насочвали към Близкия изток и Югоизточна Азия". Седем години по-късно - от края на 2010-а - всички ние виждаме първите резултати в няколко близкоизточни диктатури накуп. Само той не ги вижда, и вероятно поради това пише глупости, за това, как Мубарак "трябва!" да остане. Тъпо е, и е смешно, също така.

На мен изразът "ислямо-левичар" ми говори само за това, че всички ние, хората, понякога доста неразумно се доверяваме на етикетите, в опитите си да маркираме нещата с цел лесното им разпознаване в бъдеще. Това е подсъзнателен процес. На всичко около нас трябва да му се даде име, каквото и да е, иначе сме изгубени. Сочим към нещо, и казваме "това е куче", и етикетът ни върши идеална работа, ако то наистина е куче обаче :)) Но ако не е куче, тогава стават големи грешки. Още на първосигнално ниво, хахах :)))

За чеченските командири има много версии. Няма по-унищожителен слух от този, да се каже за един или друг от тях, че е свързан с руските тайни служби. Руснаците не могат да го докопат, но слуховете могат да го убият въпреки тяхното безсилие. Да, възможно е Доку Умаров да е свързан с ФСБ. За мен записът му с поемането на отговорността е крайно съмнителен, но така или иначе, там всичко е обвито в гъста мъгла.

Успя ли да намериш протоколите?
цитирай
7. gantree - допълнение
11.02.2011 18:46
Сетих се за затварянето на "Свобода", "Свободна Европа" и VOA и насочването им в Близкия Изток докато четях някъде как в Иран полагали неимоверни усилия напоследък, тия дни, да заглушават предаванията на BBC :)) Фейсбук, Туитър и другите социални мрежи са просто черешката върху тортата.
цитирай
8. gantree - Току що излезе новината
11.02.2011 19:03
След 18 дни протести
Хосни Мубарак подаде оставка, армията взима властта
11 Февруари 2011

Египетският президент Хосни Мубарак подаде в петък оставка. Вицепрезидентът Омар Сулейман съобщи новината по телевизията на 18-я ден от протестите срещу 30-годишното управление на Мубарак, съобщи ББС.
...
http://mediapool.bg/show/?storyid=175983&srcpos=1


Е, всичко около Мубарак вече приключи.
В този контекст статията на Огнян от вчера е като да си купиш фабрика на девети септември :))
цитирай
9. darktales - gantree
11.02.2011 20:40
Привет!
Done :)))
Вече, дето се казва, ще поживеем - ще видим.

Има някои, дето все не могат да разберат как така хората не искат да ядат само ориз и булгур, и откъде накъде им се ще да имат повече от един кат дрехи. Други пък не могат да разберат как тъй същите хора хем ядат само булгур, хем не мразят всеки ден империализма. Но иначе и едните, и другите разбират всичко останало :)))

На мен сега ми е интересно каква роля изигра Барак за оставката на Мубарак и дали някога ще разберем всичко за тази роля, от началото до края на протестите.
цитирай
10. gantree - @ darktales
11.02.2011 21:06
Това, с ориза и булгура, ми хареса, хахах :)))

На Барак Обама в момента можем само да му съчувстваме - той е човекът, когото най-много псуват в арабския свят и от двете страни. Четох как саудитския крал му звъннал и му се развикал по телефона; не го аплодират и протестиращите египтяни, нито пък евреите, това е сигурно. Така че, аз само му съчувствам в момента. То е като изведнъж да ти се стоварят триста дяволи на главата. Исках да кажа, че ролята му към момента е на "онзи, когото всички псуват". Не е за завиждане, никак. А в къщи, допълнително ще го отнесе от страна на републиканците, макар целия процес да е почнал още през първия мандат на Буш, почти веднага след нахлуването в Ирак.

Поздрави.
цитирай
11. dagma - @gantree - 6
11.02.2011 22:20
Допускам, че "ислямо-левичарство" е добро работно понятие, но прекомерното му използване лишава мисленето от гъвкавост. Справедливостта изисква създаването на поне още десетина термина включващи верска и политическа принадлежност, но тогава наистина ще стане много смешно.

Не мисля, че това е слух пуснат за Умаров с тактическа цел - ако по тази причина го наричаш ужасяващ. Май досега няма чеченски лидер убит от своите заради подозрение за връзки със службите. Това винаги е ставало по нареждане на Русия или след акция на васала Рамзан Кадиров, което е едно и също. Но не може да се пренебрегне ползата, която Путин извлича след всяко масово убийство. Предизвиква се вълна от античеченски шовинизъм, и политиката се втърдява. Идването на Путин на власт, отмяната на преките избори за губернатори, даването на широки правомощия и увеличаване бюджета за ФСБ - това е единствения резултат от терористичните актове.
Както и да е, в момента политиката на Русия по отношение на Чечня е като черна кутия и тълкуването й са само предположения, повече или по-малко логични.

За съжаление имах продължителен грип и ходенето ми до Кристал се поотложи, но щом я взема и прочета ще пиша отзиви :)
цитирай
12. gantree - @ dagma
12.02.2011 12:06
dagma написа:
За съжаление имах продължителен грип и ходенето ми до Кристал се поотложи, но щом я взема и прочета ще пиша отзиви :)

Пожелавам ти бързо оздравяване.
Минах преди малко оттам, за всеки случай. Имаха останали две, от които взех едната, пак за всеки случай, и сега им е останала една, която не вярвам да се похарчи в следващите дни. Дори и това да стане, има една свободна при мен.

Поздрави.
цитирай
13. dagma - Много си мил, благодаря ти за предложението,
12.02.2011 22:37
но оказва се, че с няколко часа разлика сме били там. Тази вечер, точно преди да затворят, си купих последната бройка. Казаха, че Сашо я е запазил за някого до утре и ме попитаха дали не съм аз. Купих я и прецаках неволно някого :)
Имам да довършвам на Б. Паскал "Разум и вяра" и ще я започна.
Поздрави
цитирай
14. gantree - :))
12.02.2011 22:49
Не, никого не си прецакала, за теб е. Те не работят в неделя, и я скриха за няколко дни отзад до стола на касата. Значи, всичко е наред.

Поздрави.
цитирай
15. анонимен - Ммм, вече знам как става :))))))...
13.02.2011 00:57
Ммм, вече знам как става :))))))

Все едно че комшийката, продавачка в показния на Витошка, ви е заделила 300 гр анголско кафе (много беше гадно) или 1,5 кг банани. :))))))))))

Екатерина
цитирай
16. gantree - @ Екатерина
13.02.2011 08:05
Хахах :))) нещо такова :))) и вече няма ни кафе, ни банани.
Сериозно - изданието е отпреди няколко години, и е вече трудно за намиране. Аз самият се радвам, че изобщо попаднах на протоколите, събрани в едно, защото нито съм се сещал, нито съм знаел, че са вече издавани. Добре, че са хората там, да изравят такива дребни, но изключителни неща.
цитирай
17. dagma - ...
13.02.2011 15:51
@gantree
Ей, супер, мерси за жеста! Аз снощи прочетох двайсетина страници. Някои факти са крайно любопитни. Съюза на студентите и на запасните офицери са побързали да подкрепят дискриминационния закон, а младежи от кв. "Захарна фабрика" са възмутени от случващото се и пишат протестно писмо. А доколкото знам "Захарна фабрика" е населена в началото на века с дюлгери от Трънско. Много поучително.
Имали сме велики владици.

@Екатерина
Какво да се прави. Практиката, за която говориш си има баща и майка и името им е "дефицит".
цитирай
18. gantree - @ dagma
13.02.2011 18:27
Да, поучително е, даже много. На мен тези документи вече са ми преобърнали мнението за невероятно много неща, и за много хора от миналото. Сега чета дневника на Филов, с особен интерес към конкретните дати на заседанията им.

Сетих се и за още нещо, което с две ръце бих ти препоръчал. Ей това тук:

http://knigabg.com/index.php?page=book&id=20645

За съжаление, няма анотация, но мога да напиша част от съдържанието.

1) Конфликтът между държавната власт и Православната църква в Княжество България през 1880 година;
2) Българската историческа наука за отношенията между държавната власт и Православната църква (1878 - 1912);
3) Александър Екзарх - княз на България?;
4) Българският манифест на еволюционизма (за някои негероични аспекти на героичната 1876);
и т.н., плюс четири статии за Левски, три статии за Търновската конституция и предосвобожденските идеи за държавното устройство.

Черешката на тортата е прекрасната му статия, която четох в сборника, посветен на К. Косев - "За политическите нрави в българското общество през XIX век".

Апропо, статията му за Александър Екзарх я има качена в ЛитерНет, ето тук

http://liternet.bg/publish11/petko_petkov/aleksandyr.htm

Поздрави.
цитирай
19. dagma - @gantree
14.02.2011 14:06
Да, наистина, полезно е да се информира човек от автентични документи, доколкото е възможно, защото се натъква на истински изненади.
Четох статията за Александър Екзарх и се запитах на какъв брой видни наши общественици след Освобождението, патриотизмът е стигал дотам откъдето е започвала еснафията им.
Благодаря че си направи труда да напишеш съдържанието на книгата. Записах си заглавието. Винаги препоръчваш неща, в които историята е осветена от неочаквана и непопулярна страна.
цитирай
20. gantree - @ dagma
14.02.2011 15:16
Да, ползата е голяма, но всъщност, огорчението като че ли е по-голямо. Огорчението, в смисъл, че чак толкова много се лъже и се изопачава всичко. Лъженето, и подмяната на нещата като цяло в досегашната ни представа за миналото е с колосални размери.
По-горе споменах дневникът на Филов. Като четох за конфликта с британците около подписването на Тристранния пакт пък се сетих за много, много ласкавите думи за Борис Трети в шифрограмите и докладите на английските дипломати. Имаше даже една изцепка, че той едва ли не бил единствения "по тези земи", който разбирал британците и на когото можело да се разчита. Имам предвид двата тома тук
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=6049

и тук
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=14151

Намерих вчера в читанка.инфо качена цялата книга на Амин Маалуф, последният линк в блогрола ми.
Браво на тях, за това. Така може и да се прочете от повече хора.

Поздрави.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3637305
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031