Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.08.2010 13:52 - Aresajipe
Автор: gantree Категория: Политика   
Прочетен: 7824 Коментари: 18 Гласове:
11


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
       Не искам да обвинявам или оправдавам Саркози за двойните му стандарти към "свободното придвижване на хора", нито за лицемерните му критики към Румъния и България по въпроса за циганите. За французите той е "спасител", а за нас, както и за циганите, очакващи депортация, е обикновен лицемер.

        В циганските диалекти глаголът "пристигам" се среща като "aresel", при калдарашите, или като "aresla" при бугурджиите в Косово и Македония. От него в Европа е произлязло "aresajipe", което буквално означавало "пристигане на циганите в Европа". За първи път то е отбелязано в 1322 от францисканци на остров Крит, след това в 1348 в Призрен, 1362 - в Дубровник, в 1378 в селата около Рилския манастир. В Унгария са отбелязани за първи път в 1383, но четири години по-късно влашкият княз Мирча пише, че те са живеели в страната му от вече цяло столетие.

        В Средна Европа първите свидетелства са от 1407 в Хилдесхайм, Германия, а през 1416 вече са прогонени от района на Майсен. Сигизмунд Люксембургски през 1417 година издава грамота за свободно придвижване на голяма група цигани. Така те се появяват във Вестфалия и на север по Балтийското крайбрежие, а след това в Лайпциг и Франкфурт на Майн, след което са отбелязани и в Швейцария. През 1418 година вече са отбелязани в Колмар (Елзас) и една година по-късно - в Антверпен, Белгия. През 1420 вече са в Девентер, Холандия. Две години по-късно са отбелязани в Бохемия и Болоня, Италия, а около 1425 - в Сарагоса.

        През август 1427 една огромна група, стотици роми пристигнали пред портите на Париж, и за три седмици лагерували край Ла Шапел де Сен Дени. Три седмици по-късно изведнъж напуснали в посока Понтоаз, най-вероятно заради зачестилите ужасни изстъпления срещу тях. В средата на XV век друга голяма група се установява в Арагон и Каталуня, след което прекосили Кастилия и се нанесли в Андалусия.

        През 1472 година курфюрстът на Пфалц Фридрих Първи наредил да се оказва помощ на странстващите цигани. През 1476 и 1487 Матиаш Корвин им издава грамоти за свободно придвижване, които са последвани от още две - през 1492 и 1496, издадени он наследника му Владислав II. Постепенно циганите проникнали почти навсякъде - в Кипър през 1468, в Сицилия през 1485, през 1501 в Русия, през 1505 в Шотландия, през 1512 в Швеция и през 1580 във Финландия.

Обратният процес по прогонването им е вървял почти успоредно. За първи път са прогонени от Майсен през 1416 година. След това са прогонени от Франкфурт на Майн през 1449, и от Милано през 1493. През 1496 и 1498 парламентите на Ландау и Фрайбург определят циганите като предатели на християнството, преносители на мор в Европа и като платени турски шпиони. През 1500 година това прави и Райхстагът на Аугсбург, обвинявайки ги също така в магьосничество, разбойничество и отвличане на деца. През 1504 крал Луи XII забранява да циганите да живеят в цялата територия на Франция. Престъпилите волята му били прогонвани или заточавани, а след 1510 - направо обесвани. Две години по-късно циганите са прогонени от Каталуня. През 20-те години на XVI век шведският крал Густав прочиства цялото си кралство от тях. През 1525 в Холандия се издава нареждане в рамките на два дни всички цигани да напуснат. Година по-късно новият френски крал Франсоа Първи подновява забраната на Луи XII. Това прави и Шарл IX през 1561, което показва, че ефективността от тези забрани не е била голяма. Преди изгонването на циганите им обръсвали главите, а при повторно залавяне на "обръснати" се налагали редица телесни наказания и каторга. След 1719 година всички тези наказания започнали да се заместват с депортация в отвъдморските колонии. Във Великобритания процедирали по сходен начин, само че в друга посока, защото първите появили се през 1544 година цигани в Норвегия били затворници, превозени с английски кораби до островите. През 1557 Варшавският Сейм приема специален закон за прогонване на циганите, а през 1578 полския крал Стефан Батори заплашил с конфискации всеки, подслонил цигани на своя земя.

        През 1568 отношение към циганите взема и папа Пий Пети, като препоръчал изгонването на всички цигани от домена на Римокатолическата църква. През 1579 същото правят и в Саксония, през 1586 циганите са прогонени от Белорусия, по това време в рамките на полско-литовското кралство, а през 1589 са прогонени и от Дания, под страх от смъртно наказание. През 1538 година Португалия предприема масова депортация на цигани в Ангола, Сан Томе, Кабо Верде и Бразилия. В края на столетието Франция депортира цигани в Ню Орлиънс, Луизиана. От Шотландия циганите са били депортирани в Ямайка и Барбадос, а от XVIII век - във Вирджиния.

        През 1759 година циганите били прогонени от Санкт Петербург. През 1723 година в Лотарингия е разрешено сформирането на собствени въоръжени отряди с право да прогонват и убиват бродещите из страната цигани. През 1803 Наполеон Бонапарт на свой ред забранява престоя и пребиваването на цигани във Франция. На младите мъже-цигани се предоставяло правото да останат само ако се присъединят към армията. През 1870 Ото фон Бисмарк иска да се забрани на цигани да прекосяват германската граница, а вече преминалите - да бъдат незабавно депортирани обратно. Десет години по-късно Бисмарк отново настоява за такава забрана, вероятно заради огромните вълни от влашки и молдовски цигани след отмяната на робския им статут през 50-те години на XIX век. През 80-те години на XIX век забрани за приемането на цигани-емигранти вече били наложени в Аржентина и САЩ, а от началото на Първата световна война такива забрани налагат и скандинавските държави.



Гласувай:
11



Следващ постинг
Предишен постинг

1. haralanov - Хм...
26.08.2010 14:06
Интересна история.Споделям тезата,че циганите са следвали пътя на т.нар.Велико преселение на народите от ІV-VІІ в.Повече от вероятно от днешна Индия.С ниска култура и не особено придирчиви те бързо се нагаждат към средата.Все едно къде.Както се вижда от написаното,почти по един и същи начин те се появяват сякаш от нищото и в Османската империя в Италия,Франция и Испания.Впоследствие след Великите Географски Открития и в Америка.Елементарната хуманност обаче изисква да се отнасяме с тях като към хора.А не като към кучета.Ако имаха пари и спяха по френските хотели на Саркози и през ума му нямаше да мине за тях.Сякаш наличието на парични знаци те прави човек!
цитирай
2. mamkamu - Дааа! Голямо депортиране е падн...
26.08.2010 14:08
Дааа! Голямо депортиране е паднало...

Нищо ново под слънцето, а?
цитирай
3. gantree - @
26.08.2010 14:23
@ haralanov
Именно, много точно си го казал. Ако имаха пари, дори и орангутани от остров Борнео да бяха, французите нямаше да имат нищо против. Свободното движение на хора в документите на ЕС трябва да бъде допълнено с изричното уточнение хората задължително "да имат пари". Френските "свобода, равенство и братство" явно са валидни само за хората с пари. Нямаш ли пари в Париж, няма нито свобода, нито равенство, нито пък братство.


@ mamkamu
Да, перипетиите на циганите в Европа са доста старички, не е само Хитлер, когото масово дават в примерите си българите. Между другото, коментиращите под твоите две теми за циганите излизат като виждания горе-долу на европейското ниво от средата на XV век.

Поздрави.
цитирай
4. mamkamu - :)
26.08.2010 15:35
Ами, да! Повечето хора по светоглед са си още в 15 век. Нищо, че ползват Интернет, карат автомобил, а в джоба им дрънчи мобилен телефон...
цитирай
5. анонимен - Природно явление
30.08.2010 23:21
Не са се сетили да пробват с ДДТ.
Макар че, нпр при бълхите колкото и обещаващо да беше, не реши проблема.
Напастта си е напаст.
Колкото до имането на пари, то не е природно явление, както е цвета на кожата, а е знак за обществено признание (или полезност).
Хронически безпаричните, са очевидно и хронично безполезни за обществото, в което са безпарични.
цитирай
6. nakom - За да ги гонят толкова
03.09.2010 17:31
не би ли трябвало да има обективна предпоставка, или поне повод.Тук се коментират факти, не причините довели до тях
цитирай
7. gantree - @
04.09.2010 11:04
анонимен 5 написа:
Колкото до имането на пари, то не е природно явление, както е цвета на кожата, а е знак за обществено признание (или полезност).

Обираш една банка, и имаш пари.
Какъв, по-точно, знак за "обществено признание" и "полезност" е това?


Здравей, Накоме.
Каква, според теб, е обективната предпоставка да се гонят цигани от Европа?
цитирай
8. анонимен - "Колкото до имането на пари, ...
05.09.2010 19:51
"Колкото до имането на пари, то не е природно явление, както е цвета на кожата, а е знак за обществено признание (или полезност)."


първо се изсмях, после се замислих за обществената полезност на Камората... и общественото признание за Шрьодер, да речем; за новобогаташите с червени фесове, "джиткащи" из България ще се замисля след това.

__________

Здрасти Ган,

Много успокоително ми подейства още една обща тема, народната музика. ПРосто не знаем какво имаме и съсипваме - с лоша организация, слушане на чалга и пр.


Същото е и с циганската музика, на която съм горещ почитател, както и на джипси-джаза.

Екатерина
цитирай
9. gantree - @ Екатерина
06.09.2010 10:46
Здрасти :))
Всички веберианци, без изключение, мислят по същия начин за парите, за "имането" на пари - че то символизира успешност, обществена полезност, и че то трябва задължително да води след себе си обществено признание. Потомците на нашите комунистически фамилии днес до един се кълнат в тази смахната логика, и в този иначе приятен за четене рационалист.

За музиката от по-предишния постинг ще пиша по-нататък. Във връзка с горният контекст да не се забравя, че нашите чалгари, и най-вече пайнерките, имат много пари и по същата логика следва да получат обществено признание за успешност и полезност. Иначе, наистина не знаем какво имаме и съсипваме, това е абсолютно вярно.

Поздрави.
цитирай
10. анонимен - ?
06.09.2010 17:23
по темата за ромите: направи ми впечатление сгугушената позиция на Николай Михайлов по въпроса. Позицията му беше: Във Франция тече политическа дискусия... - съсипващо проникновено.

Интересно, как французите са определили кой е циганин и кой не - само по цвета на кожата ли?

Въпрос: Къде екстрадира Франция собствените си престъпници без пари?

Никой не е над закона, ясно, но нашите, доколкото знам, ги екстрадират от там не за престъпване на закона, а... защото някой е решил, че са цигани, живеещи в лагер (- а не на къмпинг). Ясно е, че не можеш да си сложиш бивак, където си пощеш, но това да бъде причина за екстрадиране... Все пак не става дума за бежанци, които можеш да отпратиш с хиляди доводи, а за граждани на Съюза.

Екатерина
цитирай
11. анонимен - ??
06.09.2010 17:27
Въпрос: Къде екстрадира Франция собствените си бедняци?

Въпрос: Има много хора, които разполагат с повече материален ресурс от мен, теб, тях, А, Б, В и т.н. - факт. Но как това ги прави по-добри хора от мен, теб, тях, А, Б, В?!
Защо комплексираният настоява неговите лични комплекси да станат и мои? Ей това никога не разбрах.

Екатерина
цитирай
12. gantree - @ Екатерина
06.09.2010 20:07
Откъде е това интервю? Пусни ми линк.
цитирай
13. анонимен - http://mediapool. bg/show/?s...
06.09.2010 20:54
http://mediapool.bg/show/?storyid=169210

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=585497

"“От една страна, това е вътрешнополитически дебат във Франция, в който малко, извинявайте за израза, се набутваме и ние. Второ, няма връзка между това, което ние правим, за да станем член на Шенген, и тази ситуация”, каза Младенов."


за да не стане недоразумение:

Оспорвам тезата на Младенов, че случаят няма връзка с Шенген - българската администрация явно не може да гарантира, че нейните граждани ще спазват споразуменията и след три месеца безвизов престой ще предприемат легални стъпки относно статута си.
Оспорвам също оправдателното му становище, че някой може да си прави изборна кампания, злепоставяйки ни. Приказките за "българските роми" във вътрешнополитически дебат са повече от скандални. А това, че се харесва на френския избирател, е отделна тема, която не коментирам тук.

Оспорвам твърдението, че престъпността във Франция се повишавала заради нашите роми. Те може да дават своя принос - несъмнено, но едва ли е коректно първо, всички причини за престъпността във Франция да се свеждат до "Един българин в Париж"(от ромски произход, - ах колко снизходително!), и второ, едва ли всички роми са криминално проявени.
И щом пребивават нелегално, без значение етническия им произход, защо им плащат €300 на калпак, за да се съгласят да напуснат?! (Навремето плащаха на сараевските и други бежанци от югославските войни да се върнат, защото не можеха да ги изкарат по друг начин бързо. Но тук не става дума за бежанци.)

Екатерина
цитирай
14. анонимен - понеже случайно и с вълнение открих ...
06.09.2010 20:59
понеже случайно и с вълнение открих публикация на Николай Михайлов в Дума (http://www.duma.bg/duma/node/2013), заради силата на откровенията :О съм сгершила името на министъра в постинг # 10. Имах предвид племенника на Петър Младенов, сегашния външен министър Николай Младенов.

Екатерина
цитирай
15. gantree - :)))
06.09.2010 22:02
А, ясно :)) А аз леко се изненадах, защото при всичките ми резерви към Доктора, той не е глупав.

Николай Младенов е напълно неадекватен, това е ясно. Циганите, ако се съди по реакцията му, могат да разчитат на защита от всякакви видове и групи протестиращи срещу депортациите им чужденци, но не и на българския външен министър. Това е толкова срамно заключение, че направо не е за приказване. Аз лично все още чакам да видя докъде ще ескалира всичко това.
цитирай
16. nakom - здравей gantree
07.09.2010 16:08
Обективна предпоставка би могла да е нарушаването на обществен ред, износ на престъпност от чужди държави към държавата-приемник, живот по правила нетипични и неприемливи за местното общество и норми.Не познавам българин, който би живял в циганско село.
В крайна сметка, Франция си е на французите и ще гонят от там когото си поискат.Ако преди 20 години знаеха до къде ще ги докарат мароканците, нямаше да имат толкова толерантно законодателство.Така, че имат и пример и традиции в хрантутенето на паразитиращи етноси.Едва ли искат да увеличават това перо.

И още нещо за което не си прав.Чест прави на местните правозащитни организации, целият медиен шум който вдигнаха.Показва, че обществото им все още има идеали.Ако не беше Франция, а Англия или Австралия, щеше да има паради в подкрепа на действието, което без съмнение по-голямата част от хората одобряват.
Толеранса е винаги до време.Днес -ромите, утре - българите.И е трудно да им се сърди човек някак си, особено ако знае разликите между "там" и "тук".

цитирай
17. gantree - @ nakom
10.09.2010 15:51
Здравей, Накоме.
Извинявам се, че ти отговарям чак сега. Не бях в София цяла седмица, и бях много далеч от нет, компютри и всякакви подобни.

Не знам за кое според теб не съм прав, не разбирам добре антитезата ти.
Факт е, че масовите депортации на цигани от Франция не се извършват заради нарушаване на обществения ред или заради престъпност. При нарушаване на обществен ред и за извършване на престъпления си има наказателни закони както у нас, така и във Франция. Действията на френските власти спрямо циганите от България и Румъния са си чиста и недвусмислена проява на дискриминация на етническа основа. У нас си имаме много хубав закон, например, който забранява именно такива дискриминационни действия като френските депортации, основани на етническа основа. Особено ясен е чл. 4 алинеи 1 - 3 от този закон, ще ти ги цитирам в следващ коментар заради ограничението в броя на символите.
цитирай
18. gantree - към коментар 17
10.09.2010 15:52
...
Чл. 4. (1) (Доп. - ДВ, бр. 70 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) Забранена е всяка пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, народност, етническа принадлежност, човешки геном, гражданство, произход, религия или вяра, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение, имуществено състояние или на всякакви други признаци, установени в закон или в международен договор, по който Република България е страна.

(2) Пряка дискриминация е всяко по-неблагоприятно третиране на лице на основата на признаците по ал. 1, отколкото се третира, било е третирано или би било третирано друго лице при сравними сходни обстоятелства.

(3) Непряка дискриминация е поставяне на лице на основата на признаците по ал. 1 в по-неблагоприятно положение в сравнение с други лица чрез привидно неутрална разпоредба, критерий или практика, освен ако тази разпоредба, критерий или практика е обективно оправдан/а с оглед на законова цел и средствата за постигане на целта са подходящи и необходими.
...



http://lex.bg/laws/ldoc/2135472223
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3637264
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031