Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.10.2007 21:51 - За глупостите, които се чуват от ИПИ
Автор: gantree Категория: Политика   
Прочетен: 19906 Коментари: 56 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
     Безсмисленото и нагло упорство на правителството прави много добра услуга на опозицията. Особено ако тя е обединена, дори и само наглед. Няма разумен човек, който би подкрепил кандидат на БСП в София и в големите градове на местните избори след това продължително унижение, на което бяха подложени учителите през последните двайсетина дни. 

     На фона на всичко това стоят повече от нелепо изводите на икономистите от ИПИ. Според експертите на Сорос кръгът е затворен, и решение няма - правителството не е извършило реформи в образованието, вследствие на което и дума не може да става за увеличение на учителските заплати. Тъй като "секторът не е реформиран". Ако учителските заплати обаче бъдат увеличени - дори и не изцяло в искания от учителите размер - това по логиката на въпросните експерти ще доведе до "заплаха за стабилността на икономиката" и ще бъде "лош сигнал за инвеститорите". Но според принципа на реципрочността тогава "изключително позитивен сигнал за инвеститорите" би било намаляването на учителските заплати. Според същият този принцип това би направило и икономиката ни далеч по-стабилна, отколкото е в момента.
     Експертите от ИПИ са се увлекли дотам в прокобите, че дори са се захванали с предсказания по бъдещи според тях, но несъществуващи към момента проблеми с "... лесничеите, кадровите военнослужещи, заетите в БДЖ, лекари, чиновници, университетски преподаватели ..." и т.н. За набъбналата с цели 40 хиляди администрация няма нито дума, поне засега. Прави им чест единствено признанието, че "увеличените заплати ще доведат до нарастване на приходите в бюджета от осигуровки и данъци с 1.15 милиарда лева". Много е жалко обаче, когато такива несъстоятелни прокоби идват от страна на уважавани имена като тези.
     Реформи до края на учебната година е невъзможно да бъдат направени. Дали изобщо се предвиждат, ще се разбере от съдържанието на проекто-бюджета за следващата година. А дотогава проблемът трябва да бъде решен.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mirchev - ...
17.10.2007 07:56
Въпросните експерти са се изразили изключително точно. Хубавото е, че няма в България сериозен икономист, който да не е съгласен с тях. Сходни тези се изнасят в последните седмици и добре, че на тези хора им се чува гласа.
Иначе популистки вопли за вдигане на заплатите се чуват от всички страни, най-вече от хора, за които икономическите процеси са пълна мъгла. А най-неприятното е, че не "попиват" анализи от гореизложения тип, които са изнесени във форма, разбираема за интелигентния читател.
цитирай
2. mirchev - :)
17.10.2007 09:09
@borovski, най-хубавото на валутния борд е, че парите в обращение могат да се увеличават по строг регламент, независим от натиск на различни политически и икономически лобита.

Относно дали това е политичеси проблем. Според мен е и политически и икономически. Вече толкова се изписа, че не виждам какво ново може да се каже. Мафия и сива икономика има навсякъде. Разликата е, че при нас е в повече. Но повярвай, няма да ни се подобри положението като увеличим учителските заплати със 100%. Тогава в най-добрия случай ще повторим унгарската криза, а в най-лошия ще рухне борда... И за мен е голяма изненада да установя, че хора с дясно мислене, не осъзнават тази опасност. А тя не е видима само за експертите на ИПИ, МВФ или Световната банка. Всеки средноинтелигентен икономист, след като прегледа макроданните на България може да даде приблизителна оценка за рисковете.
Пак казвам - за мен е радващо, че правителството не се поддава на натиска, а се вслушва в разума.

P.S. Относно управлението 1997-2001... колко "читава" била властта - не мерси! Тогава Костов свърши много работа, но точно в този период бе най-голямото разграбване в България. И по този въпрос е писано достатъчно, за да се налага припомняне.
@borovski, не позволявайте на чисто политическите пристрастия да взимат връх над здравия разум.

Успешен ден! :)
цитирай
3. snowqueen - mafia - sto e to ?
17.10.2007 09:14
Mafii ima vav vsichki strani po sveta ,no ne sa darjavni,kakto e v Bulgaria. Tuk mafia i darjava se prepokrivat i tova e beznadejdnoto. Te sa se strastnali do takava stepen che ako zapochne da se chisti ste se lee krav. Nikoi ne iska da reje klona na koito stoi ,za tova vsichki se pzqt i pokrivat edin drugi za da ne se chupi klona i vishcki da se zadrujno da propadnat.
Az mislq che polojenieto e poveche ot beznadejdno ,sled kato i EU prie tazi mafiotska struktura ,sas yaznoto saznanie kakvo pravi. koii togava da pochne da reje bezmiloztno za da izchisti gangrenite?
цитирай
4. thomas - Проблемът на икономистите...
17.10.2007 09:46
Проблемът на икономистите е, че за тях светът е като след неутронна бомба - виждат създаденото от хората, но не виждат самите хора. Могат само да броят трупове :-) Но не съм съгласен с gantree, че можем да им се сърдим за това - просто такава е тяхната наука и те следват нейните правила. Да не би онази на политиците да е по-хуманна? Както беше питала една баба, пазарната икономика политиците ли са я измислили, или учените, политикът й беше отговорил гордо "политиците, бабе!", а тя беше отвърнала "и аз така си мислех. защото ако бяха учените, щяха да я опитат първо върху животни".

Нещата са много по-сложни.

Образованието, разбира се, има нужда от сериозни реформи. В момента в него има много некадърни хора. Но какви други да искат да се занимават с тази работа при такива заплати!? Така че неизбежно е да се направи първо нещо за повишаване привлекателността на професията, защото чак тогава към нея ще се появи интерес от по-интелигентни хора (впрочем не съм сигурен дали между 300 и 600 лева ще има някаква разлика в качеството на тези, които ще искат да бъдат учители, може би чак при 1200 или 1500 би имало някакъв резултат). Чак тогава ще може да се говори за освобождаване от некадърните, които са срам за учителската професия и главен коз на противниците на увеличението на заплатите.

Да, парите за образование са функция на бюджета. Само че бюджетът е функция на повече от едно нещо - върху него влияят и това, от което обществото има нужда, и това, което обществото прави, за да има пари в него. А образованието стои и от двете му страни. Да, заплатите на учителите са разход, и то сериозен. Но от другата страна, без качествено образование много пари в бюджета никога няма да има, защото с неграмотни хора богата икономика не може да се създаде (ако е вече създадена, може да се поддържа, както е например в САЩ, но определено не може да се създаде). Така че икономистите от ИПИ просто са пропуснали да погледнат нещата от тази страна. Нормално. Първо, те са икономисти, и второ - проамерикански настроени. А по-горе ви казах защо в Америка могат и без мозък...
цитирай
5. thomas - Не си съвсем прав, Мирчев...
17.10.2007 09:48
Освен раздуване в бюджета може да има и преразпределяне. Така че не е нужно непременно да се излезе извън неговите рамки, за да се повишат учителските заплати. Но разбира се, де да бяха само те - а те ще са само началото... И все пак не може и да се оставят нещата така, нали?
цитирай
6. mirchev - @thomas
17.10.2007 10:17
Така е. Като говорим за преразпределение обаче, трябва да уточним - първо на кого? Кой сектор е приоритетен? А без да има реални действия по реформиране на образователната система, да наливаме пари в нея - не го считам за разумно... Защото в момента точно това се иска. И проблемът не е толкова в учителите, колкото в синдикатите - те просто не са на тази планета...
@thomas, не е от значение дали ще се излиза от бюджета или не. Прословутият излишък е достатъчен, за 100% увеличение. Проблемът ще дойде от там - да се излеят изведнъж толкова пари. Това не би било толкова драматично, ако имахме нормална икономика. И тъй като всички сме в кюпа, сме длъжни да се съобразяваме с някои правила. Защото дори и не искам да си представя модела на рухване на паричен съвет... за по-паметливите - Аржентина преди няколко години...
цитирай
7. sis - Тия икономисти
17.10.2007 10:35
са платени. Всичко се купува в крайна сметка.
Били направили анализи. Инвеститорите щели веднага да си тръгнат. Що? Щото щели да вдигнат заплатите на железничарите, на лесничеите и на кадровите военни. Не. Щото щяло да има инфлация. Ааааа. Не инфлация. Хипер инфлация щяло да има.

Защото е смешно. Смешно и срамно е хора да работят за 300лв. И докато знаем много и не сме единни и се поддаваме на БиТиВитуви работи ще следваме интересите на инвеститорите, а те ще си купуват яхти, а учителя ще ходи с едни и същи ботуши вече трета зима.

!

Тва за 100-те процента е наистина грубо и тук сбъсъка беше между синдикатите и правителството. Направиха няква врътка те. Учителите на 3 увеличения по 25% щяха да съгласят веднага.
цитирай
8. mph - *
17.10.2007 11:25
Не всичко е пазар.
цитирай
9. ssstto - РИФОРМЪТА
17.10.2007 11:48
Риформъта дето я разтягат от ИПИ ако включва само намаление на учителите наистина не може да започне сега,а след края на учебната година обаче подозирам,че може да се направи намаление на непедагогическия персонал.В БТК имаше такава риформъ,чистенето беше прехвърлено в друга фирма и после имаше голяма риформа(съкращения). Гледам,че още такива дето си мислят,че увеличението ще стане изведнъж "Проблемът ще дойде от там - да се излеят изведнъж толкова пари" ,но не се замислят колко милиарда се наляха за строеж на магистрали, Марица Изток...При лесничеите няма никакъв ама никакъв проблем защото лесничействата са на печалба и щото ги държеше ДПС имаха ниски заплати.
цитирай
10. sis - А
17.10.2007 12:18
като си изляха толкова милиярдите по Черноморието. Кво стана с инфлацията? И тия пари тук ги носят в сакове.
А парите за учителите са в държавата!
цитирай
11. mirchev - ...
17.10.2007 12:24
Между пари, инвестирани в строителство и раздадени няколко милиарда лева има разлика. Това е и една от причините за дефицита по текущата сметка. Затова и се налага по-високият бюджетен излишък. Ако икономиката функционираше нормално, това не би било особен проблем.
цитирай
12. sparhawk - Лихварите
17.10.2007 13:33
винаги са гледали да не дават пари на хората или ако ги дават, те да са толкова, че да стигат за мизерно живуркане. А правителството ако иска да остане на власт, ще клекне поне донякъде под натиска на учителите и аз се надявам това да стане възможно най-скоро.
Инвеститорите щели да си тръгнат.
Хората ще си тръгнат, ако доходите останат толкова мизерни.
И тогава от Столипиново икономистите ли ще правят устойчива система?
цитирай
13. divini - По-интересното
17.10.2007 13:45
е, че анализът не е за ефекта на 100% повишаване на учителските заплати. Анализът е за :
- увеличение на заплатите на учителите със 100 %
- увеличение на заплатите на непедагогическия персонал със 70%
- увеличение на заплатите на заетите в бюджетната сфера и субсидираните държавни предприятия със 70 %
-увеличение на пенсиите с 35 % до края на 2008
-увеличение на заплатите в частния сектор с 50% до края на 2008.

...
цитирай
14. mirchev - ...
17.10.2007 13:49
@sparhawk , фентъзито тотално те е обзело... :) Ти имаш ли някакви спомени от 1996г.? Пенсията в един момент бе 3$, средната заплата 10$, лихвата на БНБ 300%...
Мизерните доходи, са функция на производителността на труда, състоянието на обществото, крехката и не до там ефективна икономика, енергоемкото производство, липсата на подготвени специалисти и т.н.
Ако ще задържаме хората в БГ само с харчене на пари от държавния бюджет - абсурд! Това може да си го гледал в някой фантастичен филм, но няма нищо общо с реалността.
цитирай
15. gantree - @
17.10.2007 13:51
Въпросът като че ли опира до това да се доверим ли на "здравата икономическа логика" на ИПИ, или въпреки нея да се започне все отнякъде разплитането на този натегнат възел - един от многото натегнати възли, разбира се;

прав е Станишев, като казва страхувайки се - ами другите (лесничеи, военнослужещи, БДЖ, лекари, чиновници), които ще ми се изсипят на главата какво да ги правя тях? А и не са само тези, които сигурно ще му се изсипят на главата, много повече са със сигурност. Това всъщност е и огромният проблем на Станишев и цялото му правителство - какво да ни прави всичките нас, дето ще му се изсипем на главата в някакъв определен момент, сега или по-късно. Иизключвам сам себе си само по отношение на много щастливата за мен и семейството ми случайност, че не чакам от Станишев да ми определя месечните приходи; сам-самичък си ги определям, но това изобщо не значи, че "здравата икономическа логика" на ИПИ не би трябвало да ми влиза в работата; да, логиката им е желязна; прави са; и Станишев е прав, като казва, че не знае какво да прави; и какво от това, че са прави? дори и Хитлер е бил прав, като е отхвърлил Версайския договор; и неговата логика е била много желязна, а резултатът всички са го видели накрая, доста по-късно;

а специално на Мирчев бих му препоръчал да погледне тук:
http://dsb.bg/display.php?sub=news_1&open_news=2927
и тогава да квалифицира основните искания на учителите като "популистки вопли" на хора, за които "икономическите процеси са пълна мъгла".

все пак, нека да не забравяме, че стачкуват УЧИТЕЛИ, а не овчари и говедари
цитирай
16. itsobg - @mirchev
17.10.2007 13:56
Бъдещето на България, не е в производството на текстил и маргарин. Вече сме в ЕС, границите са отворени, стандартите леко почват да се приравняват. Рано или късно заплатите ще скочат под натиска на цените. Достатъчно, че да стане неизгодно да отвориш шивашки цех тук. Тогава ще трябва да привлечем инвеститори с нещо повече от евтина работна ръка.
Това в някои други държави отдавна са го разбрали и отделят солиден процент от БВП за образование. Защото за всяка реформа трябват пари.
Отделно, заплатите в България са на много ниско ниво. Имаме еднакво БВП на глава от населението с Румъния, като ги превъзхождаме в производителността на труда, макар и с малко. Но там средната заплата е два пъти по голяма.
Интересно как фирмите там не са фалирали, при положение, че най общо казано глобално се произвежда същото, а се плащат двойни заплати.
цитирай
17. mirchev - @gantree
17.10.2007 14:17
На този адрес, който ми даваш, освен правописните грешки (които не са трагични за някой блог, но са някак не на място, когато говорим за политическа сила) има изписани и доста глупости.
Нямам намерение да правя задълбочен анализ - той е работа на други... Но какво забелязвам на от пръв поглед:
- ДСБ се опитват да "яхнат" протеста и да го превърнат в избавление за себе си от тези 0,5-1%, които гласуват за тях на избори (всички те имат блогове в blog.bg).
- Ако Костов бе премиер, щеше да има още по твърда позиция, но това се премълчава, въпреки че е ясно. Твърдо десни партии, застават зад популистки и невъзможни искания.
1. gantree, ти прочете ли добре т.1? 37млн.лева?!?! А за 2008г.? От къде?
- Само лаик би сравнявал отделените средства за учителите с излишъка в бюджета. И тъй като не вярвам в ДСБ да няма подготвени хора, отдавам това на чист популизъм.
По т.2. В общи линии са написали верни неща, с тая разлика, че са пропуснали да обяснят какво се случва като изсипеш 3млрд. лева в една икономика с БВП 50млрд.лева и сравнително обезпокоителни макроикономически показатели.
По т.3 - Абсолютно вярно. Само не са написали какво ще се случи, след като в резултат на парите, които ще се дадат, се намали фискалният резерв, какво ще се случи с финансовата сметка, а от там и с устойчивостта на икономиката. Защото валутният борд е едно, а икономиката на страната нещо съвсем друго. И ако накрая имаме 2млрд.евро и теоретично има паричен съвет, но не и функционираща икономика - не, мерси!
По т.4 - как го изчислиха този 1% не можах да разбера. И те самите не са описали... Защото ако са поне малко грамотни са наясно, че далеч няма да е 1% само...
По т.5 ще кажа само едно - България е на едно от първите места в Европа по брой на 100 ученика. Това трябва да е достатъчно. Достатъчно ясна бе статистиката - как преди 1989г. с по-малко учители и повече ученици образователната система е предоставяла по-добър продукт.
Т.6 е без забележки.
Т.7 - популизъм на кило...

Та както изказах скромно мнение - това е последният шанс на ДСБ да оцелее. Костов сериозно се е хванал да извлече позитиви от учителските протести и тъй като е добър в това, мисля, че ще успее. До колко това ще помогне на България и на самите учители е друга тема. ;)
цитирай
18. mirchev - @itsobg
17.10.2007 14:22
Ами не. Румънците имат по висок БВП на глава от населението, спрямо България.
Заплатите в България са ниски? А каква е производителността на труда?
В Румъния били двойни заплатите. Средната заплата в Б-я според теб дали е това, което показва НСИ?
Икономиката е инерционна система. В Унгария преди няколко години направиха това, което правят румънците - няма лошо, ще поживеем, ще видим... :)


@borovski - при мен "политически фенства" няма. Не съм член на политическа сила, нито изповядвам някакви командирски възвишени идеали... също така не симпатизирам на нито една от партиите в България.
цитирай
19. sparhawk - До пост 16
17.10.2007 14:23
Да, сега няма да има дори нужда от инфлация, за да изпукат от глад хората. Но все пак мисля, че поне 50% увеличение на учителските доходи ще има. Ще видиш.
Иначе наистина всички ще си тръгнат и ще имаме една супер макроикономика, която ще е за стонитата човека и двата милиона цигани, които ще останат тук.
Питам - когато нищо младо и кадърно не остане тук, откъде Орешарски или наследниците чу ще намерят пари за ромите? Аз мисля, че те няма да са търпеливи като българите.
цитирай
20. mirchev - @sparhawk
17.10.2007 14:27
Аз ти казвам пак - тези апокалиптични сценарии си ги гледал в някой филм. 50% увеличение може и да има, но разтеглено във времето и с натрупване. Учителите го заслужават, няма спор в това. Но да си говорим за 100% в рамките на няколко месеца до 1г. е абсурдно. Дано се съгласят и на реформи, диференцирани заплащания и т.н....
цитирай
21. itsobg - @mirchev
17.10.2007 14:37
Отсносно БВП:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Относно производителността на труда:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita_per_hour

Не обичам когато някой говори наизуст, ето ти фактите отгоре..
Нека сега ти задам аз малко въпроси.
Средната заплата в Румъния дали е това което там се дава като статистика ? И ако в БГ наистина е по- висока средната заплата, мислиш ли че има друга държава, където един учител да работи за 2 пъти по малко пари от средната за страната заплата?

Май лека полека наистина почваш да си противоречиш/
цитирай
22. gantree - @ mirchev
17.10.2007 14:53
И при най-голямо желание от твоя страна няма да успееш да направиш "задълбочен анализ"; ако можеше - щеше вече да си го направил;

процентите на ДСБ очевидно са най-сериозният ти аргумент - оттам се изливат и думите ти за "яхване", "избавление" и т.н.; проблемът ти обаче е съвсем друг, за справка първото ми изречение; общо взето, драго ми е, като те гледам как се опитваш да защитиш незащитимото упорство и некомпетентност на Станишев и правителството му;

лаицизъм и популизъм - единствено с тези две квалификации смяташ, че оборваш написаното по т.1; е, аз не мога да ти помогна - 1) или разбираш за какво става дума и го приемаш при липса на аргументи, или 2) вместо аргументи използваш квалификации; ти си решил да избереш второто;

не е нужно да ми представяш измислени мрачни картини при "изсипването на 3 милиарда в икономика с БВП 50 милиарда"; а БВП е 55 млрд, това само за информация; колкото до "изсипването ..." - ако продължиш по тази пътечка, нищо чудно да се противопоставиш и на предстоящите средства от еврофондовете, колко бяха те - около 1.5 - 1.6 милиарда евро годишно; по твоята логика загиваме още повече, ако недай Боже започне тяхното усвояване :)

по т.3 - няма нужда да спекулираш с фискалния резерв; устойчивостта на икономиката се гарантира от валутния резерв на БНБ, който е нещо съвсем различно от фискалния резерв и трупането на огромни бюджетни излишъци;

по т.4 не си могъл да разбереш нещо; проблемът тук очевидно е само твой; като не си могъл да разбереш нещо, то как тогава си в състояние да го отхвърляш - не знам; сигурно и ти не знаеш;

по т.5 аргументът ти е посредствен, най-меко казано; виж пак тук:
http://dsb.bg/display.php?sub=news_1&open_news=2927
и измисли нещо по-ефектно от сравнението ти с 1989-та година

по т.6 неясно защо нямаш забележки, при положение, че си очевидно благоразположен към увеличението с над 40 хиляди на централният държавен апарат; щом държавните служители са се увеличили чак с такива мащаби, а се смята, че има излишни учители, то тогава би следвало да е ясен за теб и отговорът по т.6 - приоритет и според теб е държавната администрация, не образованието;

отговорът ти по т.7 е също посредствен и неаргументиран; корвети или образование - отговорът на този въпрос не е "популизъм на кило".
цитирай
23. mirchev - :)
17.10.2007 14:58
@itsobg - някъде да съм написал, че учителите в България взимат повече от учителите в Румъния?
И вместо да ми цитираш данни от университета в Грьонинген, по добре хвърли едно око тук:
http://ikonomika.org/?p=876
Изложените данни са взети от евростат.
Относно сравнението на БВП на глава от населението: хвърли един поглед тук: www.imf.org
И тъй като ни най малко говоря наизуст - си потърси сам, но хвърли едно око на данни за 2006г., предоставени от международна финансова (а не разузнавателна) институция ;)
А после ще коментираме пак.
За да не се обезкуражиш пак ти казвам: България има по-нисък БВП на глава от населението и по-висока покупателна способност, макар разликите да са малки.
Изясни си термините заплата, БВП на глава от населението, покупателна способност и ще можем пак да водим диалог.
УСПЕХ!
цитирай
24. itsobg - @mirchev пак..
17.10.2007 15:00
Понеже прочетох по нагоре още една глупост..
Статистика колко ученици се падат на един учител в различните страни:

Основно образование:
http://www.nationmaster.com/graph/edu_pup_tea_rat_pri_lev-pupils-teacher-ratio-primary-level

Гимназия:
http://www.nationmaster.com/graph/edu_pup_tea_rat_sec_lev-pupils-teacher-ratio-secondary-level

На теб оставям да извадиш само страните от ЕС и да сметнеш средно колко ученика се падат на учител и къде сме ние.
Просто, Мирчев, не може да прочетеш 2 статии и да приемеш, че всичко е чиста монета. Да ти е хрумвало да провериш нещо преди да го напишеш ?
цитирай
25. itsobg - @mirchev
17.10.2007 15:06
Аз ти давам директни линкове с информация, а ти ми пращаш икономически блог и сайта на МВФ ?!?
Страшно си защитаваш позицията.
На сайта на МВФ такава информация не намерих.
Термините са ми ясни, а най обичам някой пишман разбирач да се перчи.
цитирай
26. mirchev - @gantree
17.10.2007 15:06
Като говориш за 55млрд. лева хвърли едно око тук:
http://www.dnes.bg/article.php?id=34709

БВП за 2006г. 49,09млрд.лв. Бюджетът за 2007г. е правен на тази база. БВП през 2007г. ще бъде ясен след около 4-5месеца и той може доста оптимистично да бъде 53млрд.лева.

По т.3: Слава Богу, че такива като теб не ги решават тези неща, защото това, което пишеш са пълни глупости. Как ще гарантираш устойчивост на икономиката с валутния резерв? Това е уникална глупост!
И не ми обяснявай за какво съм благоразположен и за какво не. И кое е очевидно, след като не съм коментирал въобще държавния апарат? :)
По т.7 - Пак ще кажа - костовистки популизъм.
И не ми обяснявай, как съм защитавам Станишев - нищо общо нямам, нито го защитавам... просто ми е писнало от десебарски номера.
От цялата история най-хубавото е, че на избори редовно си получавате шамари и ставате комични. Много говорене, но тъй като хората горе са си онези, които съсипаха държавата никой не гласува за тях...
Останали са няколко вманиачени блогъра, които сипят небивалици из интернет пространството безнаказано.
Живи и здрави! Напиши едно писмо до ИПИ, за да ти направят задълбочен анализ. За него е нужно време, а аз нямам такова. Достатъчно загубих, за да обсъждам елементарни неща, с хора, които спорят не с икономически аргументи, а с политически такива...
цитирай
27. viovioi - не , няма излишни учители..
17.10.2007 15:13
Просто са много на глава от населението на държавата ни. Как ги првят лекторските и часовете не ми е ясно, но по принцип в кодекса знаете какво пише 8.00 часов работен ден. Един чуебен час е 45 мин., значи преподавателя трябва да вземе 10.66 в период учебни часа, а не 2-3 и фют. Какви нормативи какво чудо, слушах вчера по едно радио. Оказа се че един преподавател работи днес 2ч.и 25 мин(това са 5 учебни часа по 0.45 мин), и норматив за 1 седмица 11.25 мин. Тоест мой 1.4 работен ден.Е хайде стига. По принцип подкрепям всички социални протести и този подкрепих, но икономическата логика ми говори че исканията им са един абсурд.
цитирай
28. mirchev - @itsobg
17.10.2007 15:17
Търси, аз време нямам. Давам ти икономически блог, на който има директен линк, към евростат, от където е взета информацията.
И следващия път ти казвам пак: Като сравняваш заплатите в Румъния и България, сравни и ценовото равнище... иначе все едно нищо не правиш.
Съжалявам, довечера ако имам време ще се вкл. пак. Но една молба - без политически уклони, само с икономически и "обществени" аргументи. Аман от костовисти :)
цитирай
29. divini - @mirchev
17.10.2007 15:18
Румънски съд задължи правителството в Букурещ да повиши със задна дата минималното възнаграждение на учителите в окръг Долж до 880 леи (около 526 лева), пише вестник „Котидианул".
Според синдикатите в образованието решението на съда в Долж представлява юридически прецедент и задължава кабинета да повиши минималното възнаграждение на учителите в цялата страна, считано от 1 януари 2007 година.

На практика това би означавало заплатите в образованието и в цялата бюджетна сфера да бъдат повишени с около 40 процента при това със задна дата, за което ще са необходими около три милиарда евро годишно.

От Министерството на образованието в Букурещ обявиха, че ще се съобразят със съдебното решение що се отнася до окръг Долж, а за останалата част от страната „ще се водят преговори".

А бюджетът за образование в Румъния за догодина ще достигне близо 7 милиарда и 700 милиона евро, което се равнява на над 6 % от Брутния вътрешен продукт на страната.Хиляди училища и детски градини ще бъдат ремонтирани.

Ще бъдат построени и няколкостотин нови учебни заведения. 18 хил. училища ще могат да транспортират учениците си с модерни автобуси от догодина.Това каза румънският министър на образованието, представяйки бюджета на ведомството си за 2008 година.

Той посочи още че има средства за създаването на над 200 пилотни училища за изкуства и занаяти, като част от тях вече са започнали да функционират.От своя страна България е предвидила 4.1% от Брутния вътрешен продукт за образование догодина.

цитирай
30. gantree - @ divini
17.10.2007 15:30
Мирчев не е румънец;
според него е добре
1) служителите в държавната администрация да са с над 40 хиляди повече, а излишните учители да се съкратят, и
2) правителството да купи излишни френски корвети за 2 млрд и да загроби 4 млрд в една излишна АЕЦ, вместо да постъпим като румънците
цитирай
31. itsobg - @viovioi
17.10.2007 15:45
Работното време на учителя се определя не от кодекса на труда, а от МОН. Ето ти и наредбата:

http://im.cablebg.net/clients/n5mon-02.htm

Там си пише колко е норматива. За повечето предмети е 720 часа годишно.
И това, без извънкласна дейност (контролни, подготовка за уроци и тн.)

Ето ти и статистика как в другите страни, за съжаление България липсва (тук е взета впредвид и извънкласната дейност):
http://www.oecd.org/dataoecd/62/51/1963485.xls

Мисля, че не откриваме топлата вода с това, че учителите работят на по малък работен ден от останалите.
цитирай
32. gantree - @ mirchev (32)
17.10.2007 16:11
за размерът на БВП може и да поспорим - имам предвид разликата 50 - 55 млрд; нека да си намеря числата, и тогава
а дотогава само ще ти кажа, че това число (49 090 605 лв), което ти цитираш от информация на dnes.bg се базира на данните от началото на април т.г. на Националния статистически институт, ето тук, в таблицата най-долу:
http://www.nsi.bg/ZActual/Gdp4q06-n.htm

ако обърнеш обаче внимание на отметката под таблицата, ще видиш, че данните, които цитираш са "предварителни";
цитирай
33. mirchev - ...
17.10.2007 17:17
@gantree:
1. Не обяснявай кое е добре според мен и кое не е. Не пиши неща, които не съм коментирал. Придържай се към цитати и не говори от мое име. Иначе го караш по чисто костовистката линия... :)
2. Търси си данните за БВП, че бил 55млрд. лева. - ако намериш такива ще взема да гласувам за общински съветници от ДСБ! :)

@divini Така е. В Румъния акцентът се поставя още от края на миналото хилядолетие върху образованието. Хората си приеха стратегия и я следват. Тук сравнение наистина не може да има. от гледна точка на материална база, заплащане (като абсолютно сравнение) и т.н.

@itsobg
Линковете, които ми даваш са единия - от класацията на ЦРУ, a другия на някакъв университет. Аз ти предлагам линк от МВФ. Вярно е, че е от 2005г., но ръста на БВП на Румъния за 2006 дори бе по-висок от българския, така че нещата са в негатив за България.
ЕТО: http://www3.imperial.ac.uk/portal/pls/portallive/docs/1/8135701.PDF

Прочети го добре и го анализирай за себе си. И като твърдиш, че термините ги знаеш и нещата са ти ясни, всъщност дълбоко грешиш. :) Ако ти бяха ясни, нямаше да ми се налага да си губя времето да ти търся от нормален източник данните за БВП.
И не става дума за никакво перчене. Просто, когато не си убеден в нещо по-добре не спори, вместо да тръгваш с рогата напред.
И запомни: В класацията за БВП на глава от населението Румъния е 73-та, а ние сме 80ти. Т.е. по-назад. Така е за 2005г., така е за 2006г., така ще е и за 2007г. По отношение на абсолютното заплащане - Румъния има предимство, но тук може да се дискутира методиката на измерване на това заплащане. И стигаме до най-важния показател - покупателна способност. Покупателната способност се определя от два основни фактора - ценовото равнище и нивото на заплащане. В това отношение, макар и само с 0,6% България ИЗПРЕВАРВА Румъния. В предните линкове съм ти дал и това изследване - сядай и чети.
И не обяснявай кой как се перчел, защото всичките тези неща, дето ги говорихме сега ги има достъпни в интернет и една кратка проверка щеше да ти свърши работа. Това са дискутирани въпроси и зависимости, на които моята скромна особа не е нито откривател, нито проводник...

От тук нататък за мен остава интересно - ще успее ли Иван Костов с този отчаян (според мен) политически ход да изстреля ДСБ в изборните и следизборни висини?!?! :)
цитирай
34. mirchev - @gantree
17.10.2007 18:05
@gantree, специално за теб, два линка за БВП на Република България за 2006г. Единият е от НАЦИОНАЛНИЯТ СТАТИСТИЧЕСКИ ИНСТИТУТ, а другият от stat.bg

http://www.stat.bg/indicator.html?lang=1&id=133


http://www.nsi.bg/Gdp/GdpList.htm

Погледни ги добре и смятай. И най-вече - не вярвай на всичко, което пише в сайта на ДСБ :) То това е малко като да вярваш на писанията на вестник ДУМА... :)
цитирай
35. sparhawk - Мирчев
17.10.2007 18:18
не съм го гледал в никой филм - отидете някъде навън от тук - примерно в Испания - отвсякъде се носи родна реч омайна сладка. На млади, хубави българи. Които ако тук не беше кочина, нямаше да берат портокали за 400 евро.
Апропо, днес Серго казал, че 650 лв за 1 юли били постижима цел. Явно е, че като се натиснат малко нещата, може и става.
цитирай
36. sparhawk - номер 39
17.10.2007 18:21
И пак всичко пъклен план на Костов. Позволи обаче да отговоря на това подмятане:
"ще успее ли Иван Костов с този отчаян (според мен) политически ход да изстреля ДСБ в изборните и следизборни висини?!?! :)"
Тц, няма да успее, отчасти заради своя особен характер, отчасти заради това, че българите го считат за Хелрейзър. Бат Бойко обаче ще се изтреля като совалка от Стар Уорс, поне в началото, след което може и нагоре да се изстреля Ха-Таката, което окончателно ще запрати родината в девета глуха.
Именно затова трябва да се увеличат доходите на хората. И ще се увеличат. Явно Доган, който е хитър като хлебарка, вече е набил канчетата на Серго и както казах и горния пост, вече заплати от по 600 лв щедро се леят и то още за 1 юли.
Което ме връща на извода ми от стачката на шофьорите - ако има добро желание и се понабият малко канчета, всичко си идва на мястото.
цитирай
37. mirchev - @sparhawk
17.10.2007 19:09
Мнение 41 не искам да го коментирам. Несериозно е.

Мнение 42.
Не става дума за пъклен план. Просто Костов е умен мъж и е от хората, които знаят как се прави политика. Има си недостатъци, но това е друга тема.
И аз не вярвам да успее. Не заради нещо друго - просто вече почти никой не му вярва... Предполагам всички се сещат ДСБ с какви обещания тръгна и докъде я докара. Въпреки че по време на съществуването си може би най-адекватната политическа сила в дясно. Истината е в периода 1997-2001г. - просто хората трудно ще забравят всички простотии, които станаха тогава. И е съвсем нормално електората на ДСБ да се свие до няколко фанатизирани блогъра, един прекрасен композитор и няколко стари моми...
Иначе в личен план предпочитам високомерието на ДСБ, отколкото БСП, ДПС, Атака и т.н. Истината обаче не е там и се надявам скоро тези хора да проумеят това, за да има България силна дясна партия.
цитирай
38. sparhawk - как коментираш предложението
17.10.2007 19:15
на Станишев?
цитирай
39. mirchev - ...
17.10.2007 19:29
Доколкото разбирам става дума за брутна заплата за педагогическия персонал. Това не е кой знае какво, като се има предвид, че е от 1 юли догодина. Оказва се, че синдикатите настоявали за 790лв.... Не знам, аз съм малко озадачен. Има много качествени учители, но и много некадърни. И как някой физкултурник ще взима 800лв., просто не искам да си го представя.
Мисля си, че на някакво ниво ще има разцепление при самите учители... тъй като и там има доста разумни хора, които знаят, че тези 100% не са реално постижими... а синдикатите започнаха да се увличат...
цитирай
40. sparhawk - може би тук трябва да се
17.10.2007 20:05
появи прословутото диференцирано заплащане.
цитирай
41. gantree - @ mirchev 39
17.10.2007 20:13
напротив - обяснил съм единствено това, което разбирам и възприемам като твоя позиция, и изобщо не си позволявам да "говоря от твое име"; ще те помоля на свой ред да си спестяваш квалификациите от типа "костовистки" и пр., ако има желание да не сменяме темата в движение, и разговорът да продължи и по-нататък;

намерих го това, за 55-те млрд. БВП, и дължа извинение за объркването си - става дума за прогноза на БНБ за периода 2007-2009 година, с която съм се подвел; чисто механично ми е останало в паметта това 55.5 млрд., може да се види на 11-та страница тук:
http://old.minfin.bg/docs/MTFF%202007-2009.pdf

остарявам сигурно, хахах
апропо - евентуалното стопроцентово увеличение на учителските заплати ще бъде смятано именно върху тази прогноза

***

Станишев се бил съгласил за брутни 650 лв - не го вярвам, докато не го видя черно на бяло; със сигурност има някаква измама; съжалявам, но от такъв нагъл и безпардонен некадърник не очаквам практически нищо добро;
цитирай
42. itsobg - @mirchev
18.10.2007 12:15
Ахахаха, Мирчев направо ме разби , даваш ми проучване на "танака бизнес скуул". Цитират МВФ без линкове, без нищо. Търсих около 5 минути на сайта на мвф - не намирам такова инфо. Предполагам и ти не си намерил след като ми пращаш това "представително" изследване. Със същия успех можеш да ми пратиш изследване на студенти от УНСС, което се позовава на МВФ. И продължаваш да пишеш непроверени неща, които си прочел бог знае къде.
Сега малко по темата:
БВП в България е силно занижен от парите, които се въртят в сивата икономика - такава има насвякъде, но самият Орешарски призна, че в България в нея се въртят близо 30% от БВП. Това се адски много пари, които реално не участват в БВП, който е основен фактор за формиране на бюджетните заплати. В резултат учителските заплати, както и другите в бюджетната сфера, в момента са смешни.
Хубавото е , че на хората им писна. те искат средната им заплата да е повече от заплатата на един начинаещ програмист - както е навсякъде по света. Време е политиците да действат : да се стяга държавата, да си събира данъците, да се създаде силна и работеща финансова полиция - и пари ще има за всички.
цитирай
43. sparhawk - добре казано
18.10.2007 12:20
"Време е политиците да действат : да се стяга държавата, да си събира данъците, да се създаде силна и работеща финансова полиция - и пари ще има за всички."
цитирай
44. gantree - @
18.10.2007 15:05
днес, в 13:16 - mirchev

защо си изтри постинг № 40, Мирчев?
Не става така. С триене нещата пак няма да се получат.
цитирай
45. mirchev - :)
18.10.2007 15:59
Нищо не съм трил. Помоли администратора да провери. После можеш дасе извиниш! :) За втори път... :)
цитирай
46. gantree - @ mirchev
18.10.2007 16:15
разбира се, че няма да занимавам админ с такава дреболия; постинг 40 беше твой, адресиран до itsobg, доколкото си спомням; сега го няма, аз не съм го пипал, а само ние двамата с теб сме тези, които могат да го изтрият;

за "извинението" - не се оливай излишно; грешката в случая е вярна, защото разговорите върху увеличението за 2008-ма текат именно върху въпросните прогнозирани от БНБ 55.5 млрд. БВП от таблица 2, които споменах;
цитирай
47. mirchev - :)
19.10.2007 10:55
От два дни съм на семинар... влизам и само си проверявам мейла... постинги не съм трил. Според мен нещо си се заблудил или е станало нещо друго. Пак да кажа - постинг не съм трил!
цитирай
48. gantree - @ mirchev
19.10.2007 13:42
написал съм вече каквото съм имал за казване, и няма да се повтарям; отговорих и на личното ти съобщение; точка по въпроса от моя страна;
цитирай
49. sophware - Последните месеци и аз
22.10.2007 20:13
спрях да се интересувам какво пишат ИПИ.
Някак "олекнаха". Преди време ми бяха много по-интересни.

Не мога да си обясня как стана. Аз ли надраснах либертарианските идеологеми - които преди време ме вдъхновяваха - или хората там се смениха.

Вероятно и двете.

Не знам какво прави Красен Станчев, но сякаш не работи вече там. От време на време като срещна случайно из нета някой негов материал - пак ми е интересно да го чета.

Георги Ангелов стана чиновник в Отворено общество и съвсем го приспаха.

Мартин Димитров премина в политиката и май видя, че теорията е суха, а зеленото дървото на живота има бодли и не расте по права линия...

Останалите не разбирам какво правят. Пишат, публикуват, получават пари и ги усвояват, но в страницата им тук в блога има много по-малко читатели и коментари отколкото в твоята, например...

В текстовете им има цифри и думи, но звучат като наизустени. Липсва убедеността, която идва когато човек изстрада това, което говори и го дестилира през собствения си жизнен и практичмески опит ...

Жалко.
цитирай
50. sophware - И още нещо да добавя
22.10.2007 20:30
Не мога да разбера озлоблението и пристрастеността, с което много хора гледат на учителските заплати.
Човещина, може би ...
Жена ми е научен работник, доцент. Първо подкрепяше учителите. Като разбра колко искат се стресна - ама как ще взимат повече от мен :-)))???
Абе джанъм, кой ти е виновен - учителите или правителството. Стачкувай и ти!

Решава ли ти се проблема с ниската заплата като са ниски заплатите и на другите? Не разбираш ли, че като се вдигнат техните заплати естествено и без да протестирате ще вдигнат и вашите ...

Не знам, първосигнална реакция ...

Чета тук по-горе един коментар на блогър, кйто уважавам и винаги чета с удоволствие.
Брои работното време на учителите с часове по 45 минути - щото след това били в междучасие!???
Ей това ме уби! Те като са в междучасие не са ли на работа? Може би ако заведат учениците на лагер това трябва да им се счита за годишен отпуск? Ами ако не искат да си карат отпуска на лагер с ученици?

С такава дребнавост и завист към съгражданите си никога няма да имаме гражданско общество и да се оправим. Радостното е, че стачката показа, че милиони хора мислят по друг начин, слава Богу.

А дребнавите и завистливите просто ги съжалявам...
цитирай
51. gantree - @ sophware
22.10.2007 20:40
мен лично никога не са ме вдъхновявали либертарианските идеи и предложения, и може би поради това погледът ми към тях е бил различен от твоя; по-различен, имам предвид не толкова по-безпристрастен, а разтоварен от свръхочаквания
цитирай
52. grapesofwrath - БЮДЖЕТНИТЕ ИЗЛИШЪЦИ – ЕДНА ПРОВАЛЕНА ПОЛИТИКА
01.11.2007 19:02
Ще се радвам, ако повече хора осмислят този текст, а не го отхвърлят предварително, само защото не им харесва кой говори: http://dimitarbachvarov.com/. Това осмисляне, според мен, ще е полезно за самите хора, а отказът от него би бил самонаказание.

цитирай
53. gantree - @ grapesofwrath
01.11.2007 23:42
благодаря ти, не бях попадал на това;
апропо - точният линк е този:
http://dimitarbachvarov.com/?p=3
цитирай
54. анонимен - old navy coupon codes
28.07.2011 05:47
abyRalazdidq [url=http://quizilla.teennick.com/stories/19786491/old-navy-discount-coupons-will-save-you-lots-of-money]printable old navy coupons[/url] Exdfexsseewjwuyss
цитирай
55. анонимен - xanax
31.08.2011 12:56
Just right points?I might word that as any individual who in reality doesn’t write on blogs a lot (in truth, this may be my first publish), I don’t think the term ‘lurker’ is very changing into to a non-posting reader. It’s now not your fault the least bit , however most likely the blogosphere may just come up with a greater, non-creepy identify for the ninety% people that revel in studying the content .
цитирай
56. анонимен - the way to get gap outlet coupons on the internet
13.09.2011 00:43
vrPyzndqyuvocv [url=http://tiny.cc/gapcoupons]gap promo code
[/url] urnSfdazuriu
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3637066
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031