Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.12.2006 19:51 - за напътствията
Автор: gantree Категория: Политика   
Прочетен: 2639 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 29.12.2006 19:58


С голям интерес препрочетох още веднъж "напътствията" на Гръцкият архиепископ Христодул към свещениците от Атинската архиепископия, публикувани в православния портал dveri.bg. В съветите му всъщност прозират повечето от основните актуални проблеми на Атинската архиепископия, които, ако се изключат първите му две напътствия - за "всенощното бдение" поне веднъж в месеца, и за "певците" - според мен съвсем спокойно (останалите напътствия) биха могли да се отнесат в пълен размер и към свещениците от българската Патриаршия.

Мнозинството от православните българи според мен също не знаят каква е дейността на Църквата "в най-различни области". За сметка на това те със сигурност знаят за всички актуални мнения на варненския митрополит по всевъзможни политически въпроси (подкрепата на АТАКА, против Косовската независимост и т.н.). Освен това православните българи нямат и почти никаква информация за благотворителните дела на БПЦ - ако и когато изобщо има такива; за сметка на това знаят много добре за всички "благотворителни" инициативи на такива като Батков, както и за (разбира се) всичките великденско-коледни есемес-кампании на Георги Първанов, БТК и Мтел.
За наркотиците, за домашното насилие, за бесните скорости и смъртта по пътищата, за алкохолизма и за буквално ежедневните пиянски побоища из цялата страна няма нито дума от страна на БПЦ. Не от вчера, а от години насам няма дори публично изразено мнение (за дискусия изобщо да не говорим) за всичките тези очевидно маловажни за БПЦ проблеми.
Предпоследното от "напътствията" на архиепископ Христодул ме накара да се поразмисля повече. Сигурен съм, че всички ние днес не бихме могли да чуем такива мъдри думи от страна на  българския Патриарх. От страна на Варненският митрополит - също.


Тагове:   напътствията,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lemonpie - Gantree,
29.12.2006 21:24
сигурно знаеш, че в Гърция църквата е уважавана институция, която не е загубила думата си в обществото. Не твърдя, че гърците са по-вярващи от нас, защото не съм проучвала специално въпроса, но със сигурност съм отбелязала почитта, с която там се отнасят към свещениците и църквата.
При нас - какво да кажа - църквата се раздели и нарои като много други неща ... идеите, които трябва да защитава, потънаха някъде между борбите за власт и имоти ... пък после чакаме мъдрите думи - "свише" евентуално.
И не че има нещо много общо с твоя коментар, но колко хора познаваш, които ще се обърнат за напътствие точно към църквата или нейните представители? Дори църквите ни са се превърнали в един магазин...
Пример: влизам в една църква и първото, което виждам е надпис (написан на ръка, с главни леко разкривени букви): За кръщане: 4 кърпи, 2 сапуна, чифт чорапи, пита, бонбони и други храни. Отделно като питаш лелята на свещите - ти казва и 50 лв за попа ...
Ами ... думи нямам.
цитирай
2. gantree - мда
29.12.2006 21:57
вярно е това, което казваш; "трагедията" е пълна при нас;
аз обикновено избягвам да "критикувам" нашите православни отци - имам предвид не толкова тук, защото пиша сравнително отскоро, а в разговори с приятели и познати;
избягвам, защото лично за себе си разделям представата си за Православието от нашия клир такъв, какъвто е в момента, а и не на последно място защото не се виждам достоен да "хвърлям камъни"; обикновено си се ядосвам наум;
познавам хора, които се обръщат за съвет към свещеник; не са много, броят се на пръстите на ръцете; познавам доста повече от онези, които може би никога не биха направили подобно нещо, повече са, за съжаление;
примерът, който даваш е познат, виждал съм го много пъти; но съм виждал и това, което трябва да бъде, според мен;
затова и реших да коментирам накратко "напътствията";
цитирай
3. lemonpie - Трагедията
29.12.2006 22:08
Четох някъде, че състоянието на църквата било отражение на състоянието на едно общество, т.е. идеята беше, че каквито вярванията, такива и хората или обратното, търсеше се кое кое определя и ръководи, и пак се стигаше до кокошката и яйцето...
Камъните мисля не помагат особено, те предполагат революция, а в църквата революции има веднъж на няколкостотин години...
Не съм виждала какво трябва да бъде, но си го представям... Веднъж бях в една католическа църква - м/у другото - и изпитах спокойствие, което никога не ме е обземало в православна. Не че ходя редовно на църква, и аз съм обезверена в това отношение, гони ме "атеизма на новото време" :)
цитирай
4. gantree - отражението
29.12.2006 22:28
всъщност, аз се опитах да избягна като коментар част от това, което ти по-горе написа - за църквата, която е наистина уважавана в Гърция; така е, това е вярно;
у нас не може да се каже същото, но пък от друга страна Гърция и нейната православна църква никога не са минавали през мелачката на руснаците;
не бих сравнявал "състоянието на църквата" и "състоянието на обществото"; църквата - това сме ние всички, аз не приемам отделянето на клира от паството, както е при католиците;
за "хвърлянето на камъни" - имах предвид просто обикновената критичност, а не нещо радикално;
аз съм виждал как трябва да бъде; имам предвид главно отношенията, които имам с ... така да го нарека, "моят" отец;
атеизмът е празно, безцветно ... нещо, на една крачка от невежеството; сигурно ще е по-добре, ако успееш да му избягаш :)
такива хора, например, извънредно много си обичат зодиите, и много често си повтарят "аз съм овен", "аз съм телец", или "роден съм в годината на свинята" и други такива смехории :)))))
цитирай
5. lemonpie - Мелачката
29.12.2006 22:38
Трудно е да останеш независим и несмлян при нас, църквата - дори и уж независима институция - се е подчинявала малко или много на политиката на държавата вероятно... Всъщност съм прекалено малка да ги разбирам тези неща.
"Атеизмът на новото време" е удобно спасение - така не ми се налага да обяснявам в какво вярвам, защото като кажеш някому в какво вярваш - хората имат навика да оплюват вярата ти и да се опитват да я принизят до своето ниво ... но това не значи, че нямам вяра в "нищо".
Зодиите също са удобни, често се оправдавам за разсеяността си и закъсненията със зодията и хората винаги ми вярват :))) но си признавам, че го използвам, защото знам, че се връзват на щуротии - дори да кажа, че съм зодия "паяк", родена в годината на медиума, например - пак ще гледат със зяпнала уста :Р
цитирай
6. gantree - хах :))
30.12.2006 08:23
всички сме малки, в една или в друга степен;
за атеизма не ми се пише;
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3637168
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031