Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.08.2010 20:42 - Копривщица 2010
Автор: gantree Категория: Музика   
Прочетен: 7568 Коментари: 15 Гласове:
17

Последна промяна: 18.08.2010 15:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
        Свършва ми самоизолацията. В следващите ми постинги ще има предимно музика, от копривщенския събор, който мина в първата седмица на август. Ще има и много за разказване, така че малко ще се бавя между постингите, за да опитам да опиша впечатленията си в максимална степен. От предишните издания на събора имам само снимки, много снимки, но този път имам и клипове. Снимал съм предимно т.нар. "неофициални" изпълнения. Тъй като са много на брой и са в пълен безпорядък, ще кача в нета, както и в блога, само "най-доброто", по моя преценка.

        И така, да не отегчавам никого повече. Тук ще пусна първият от общо седем поредни, с които записах един от неофициалните фурори, "вдигнал кръвта" още първия ден. Клипът е от 19:02 часа на шести август, на централния площад "20 април". Групата зурнаджии са от село Кавракирово, Петричко. Тъпанджията се казва Мартин, и го знам още като беше "детенце" през 2000 година. Вече е много по-голям, и много по-добър майстор на тъпана. Как издържа почти час и половина без прекъсване, нямам идея. Аз бих се гътнал.

        Зурнаджиите са в началото двама, а после трима. Общо са четирима, плюс тъпана. На дискове също могат да се намерят, но студийните им записи са прекалено "изискани", и нямат нищо общо с екшъна, който става на живо. Няма да се разпростирам надълго, а само ще уточня за интересуващите се, че зурните в България са основно три вида: с висок строй, със среден строй и с нисък строй. Средният строй е характерен за Разложкия край, а зурните с нисък строй са предимно в Родопите. Тези тук са високи. Тази им серия продължи около 45 минути на открито, и още толкова на закрито, за което после ще обясня. В клипа е "Право хоро". Приятно слушане, а аз продължавам да пиша и да подреждам следващите.





        Редактирах, за да сменя клипа с плейлист общо на седемте. Защо да е трудно, като може да не е трудно :)) За следващ клип ползвайте иконката вдясно след стрелката, с която се появяват иконките на клиповете над лентата. Или, най-добре, не пипайте нищо, ако имате 40-45 сободни минути на разположение. Те се зареждат сами един след друг.



Гласувай:
17



1. анонимен - Здрасти !
17.08.2010 21:05
Много се радвам, че точно със зурнаджийте започна серията си от Копривщица ;)
И аз бях там, ходя на този събор от '95 :) Свързано е не само с работата ми, но и изпитвам огромно удоволствие от съпреживяването с изпълнителите и с хората, които умеят да се наслаждават на неповторимата атмосфера :))
А, зурнаджийте, те са ми огромна слабост и до късно вечерта останах с тях. Щастлива съм, че познавам цялата група и преди години имах уникалната възможност да работя с тях ' у техното село' ;)
Уникални !
Благодаря ти и да си пожелаем приемственоста да продължи традицията !

Калина :)
цитирай
2. gantree - :))
17.08.2010 21:23
Здрасти.
Не знаех, че си била в тълпата. Аз ги зарязах някъде към осем и половина, като свършиха в механата. После, към полунощ, на другия площад пред найденгеровата къща пак налетях на тях, и откарах до незнамсиколко часа, но имам само няколко минути "среднощен" запис, останалото беше бира, кебапчета и хорА. В събота следобяд пак ги хванах там, и също станаха страхотни записи. Ако ги пусна, ще е по-нататък. Добре, че бяха те, за да отсрамят тъпата организация.

Водя те с десет години. Ходя от шестнайсет-годишен, през 1985-а за първи път. Този ми беше шестият, от общо десет. Беше може би най-слабият досега, не само според мен, а и според почти всички приятели, с които бяхме.
цитирай
3. анонимен - :)
17.08.2010 21:50
Това ми е тегава тема. Имам предвид, не само тъпата организация, което с всеки изминат събор доказва правилото, че тъпаци общинари са в състояние да съсипят бавно и систематично всичко свързано с култура. Но честно казано не ми се споделят мисли на тази тема, защото се паля и подхващам по нашенски ;)
И моето менние съвпада с твоето, че бе най слабия събор, но предполагам си забелязал възрастовата граница на участниците. Затова и пожелах да има приемственост в традицията, има ли изпълнители, хорица, които да съхранят уникалността на фолклора ни, може би ще се забележим в тарапаната на предстоящите събори ;) Аз ще ти се обадя, обещавам :)
И последно ... като че ли чужденците, някои от които познавам от години, се опитват доста по настъпателно да прокарат пред света идеята, че по наще земи неравноделните тактове, гайдите, зурните, гласовете, носиите са нещо велико и неповторимо. Факт, неоспорим, за съжаление ...
Беше ми притно да посетя блога ти, Gantree :)
Приятна вечер !

Калина
цитирай
4. gantree - @ допълнение
17.08.2010 21:54
За да се появи плейлиста, кликнете върху втория бутон вдясно след стрелката.
Момчетата с калпаците и ботушите са от Ямбол.
От тия, дето тропват яко с ботуша, и викат "Ям Бол!"
:))
цитирай
5. gantree - @ Калина коментар 3
17.08.2010 22:05
Не, не е проблемът в община Копривщица. Проблемът е, че всичко все още е стегнато в яката хватка на държавата. Проблемът е, че имаме министерство на културата, че имаме министър на културата. Американците нямат министерство на културата, но ние все още имаме, и затова сме на тоя хал.

За възрастовата граница, не разбирам какво имаш предвид. Мало и голямо са, както и преди. Но забелязах, че участниците като цяло са два пъти по-малко от 2005-а, и че им беше едва ли не забранено да импровизират в града, или пък да припарват до сцената с чуждите групи. Особено гнусно беше на закриването, когато напоително се благодареше по микрофона на правителството и на министерство на културата, за дадените въшливи 275 хиляди лева. Това министерство трябва да бъде забранено със закон, а този събор точно за две минути може да си намери частни спонсори с многомилионен бюджет за следващия път.

Чужденците, много им се радвам на тях, като знам, че в 99% това са хора, които идват специално за случая, с дълга предварителна подготовка.
цитирай
6. анонимен - Gantree,
17.08.2010 22:26
Не ми се изпада в подробности относно работата ми, съжалявам :) Но доста добре съм наясно, за тъпоъгълните глави на тези, от които зависи нетворческия процес свързан с култура. И не е проблема с институцията, наречена МК, а с манталитета, интелекта, естетиката и т.н. ... Яд, това е зверски яд изпитвам и не ми се ще да каканижа, в крайна сметка, постинга ти заслужава овации, а не псувни.
Възрастни, хорица, баби, дядовци , сори, явно си попадал на по пъстри групи, но аз се занимавам именно с издаване на български фолклор и единствено малади забелязвам в танцовите състави Участниците са по-малко, защото групи са се разпаднали, тъй като вече ням кой да пее песните от този край...
А мецанатството, свързано с подпомагане на култура е голям среден пръст, Gentree, не защото няма кой, а защото все още няма почтен закон и кауза, която да формира в съзнанието на хората с възможности, че си заслужава.
Съжалявам за многословието и това е дълга тема, в която ще прекаля, а не искам :)
Чужденците, проговориха добре и българския даже, а на хора ще ни ударят в земята .
Още веднъж, Благодаря ти за постинга :)
Чао !

Калина
цитирай
7. анонимен - НИКОЛИНА
18.08.2010 02:08
ГАН,
поздравления за това,че отново имаш вдъхновение!
Не знам за другите,но на мен ми липсват твоите теми и разсъжденията към тях.
Беше ми приятно да проследя дискусията ви с Калина. Напомнихте ми за моя баща - той беше диригент на самодеен женски хор.
Това,което и на мен ми прави впечатление е,че чужденците започнаха да чуват нашата музика по-добре от самите нас.
цитирай
8. анонимен - :)
18.08.2010 14:29
Първия и четнъртия филм са най-добри.
Веско.
цитирай
9. gantree - @ Нина
18.08.2010 15:37
Здравей, Нина. Вече съм обратно тук, и ще пиша много.
Чужденците, какво да ти кажа. Когато съм в София, чужденците не си и помислят да разговарят на друг език, освен на своя или в най-добрия случай на английски. Докато бях в Копривщица, почти всички, с много малки изключения, се опитваха да разговарят на български. Като отидат в Копривщица, и нещо им става. Превъртат, като че ли. :)) Освен това, много от тях пеят български песни по невероятен начин, и играят български хорА в пъти по-добре от мен. Леко е депресиращо това, но само в началото. На тази зурнаджийска фурия не се включиха много чужденци, макар че имаше, но на следващата в полунощ беше пълно. А на следващият ден, на следващата дневна чалгия, запис от нея ще пусна по-нататък, хорото в един момент го водеха един японец и една американка.
Между другото, научих точния смисъл на думата "чалгия". Означава "група улични музиканти". Употребата й днес няма нищо общо с първоначалното й значение.
цитирай
10. gantree - @ Веско
18.08.2010 15:41
Здрасти :))
А, и другите, и другите :))))
цитирай
11. whitepigeon - Браво! Радвам се, че си успял да ...
20.08.2010 23:32
Браво!
Радвам се, че си успял да запишеш и споделиш клиповете особено със зурнаджиите. Изключително различно и завладяващо звучене имат зурните. Впечатление ми прави, че голяма част от хората отхвърлят зурните, още докато засвирят, без да се заслушат.
Ще ми бъде интересно да видя всичко което ще напишеш за Копривщица 2010г. И ние бяхме там и много снимки и клипове направихме. Обаче кога ще намеря време да напиша тема, незнам. Фолклора ми е голяма слабост. Хванахме и малко от "Пирин пее" тази година. Предната година бяхме и на Жеравна, супер беше!
Поздрави! :-)
цитирай
12. gantree - @ whitepigeon
21.08.2010 11:18
Здравей.
Подбирайки, прегледах буквално всичко, което съм записал, и то не отгоре-отгоре, а подробно. Съжалявам за изпълнителите по сцените, но най-много от всички записи ми харесаха тотално неорганизираните и импровизиращи зурнаджии от Кавракирово. Да, прав си, че голяма част от хората ги отхвърлят, говорих дълго с такива хора и там, и после тук, след като се прибрахме. Основното сред причините е асоциирането на звука с тодорживковата антитурска пропаганда, цитират ми се асоциации с "Време разделно", например.

Фолклорът ми е слабост и на мен, но не всичко. Македонците, малко ще ме прощаваш, но не са ми сред фаворитите. Имам предвид по-точно традиционната македонска музика. Малко е трудно да се изразя разбираемо, защото и горните зурнаджии са своеобразни македонци, Кавракирово е югозападно от Петрич.

Тазгодишната "Жеравна" тече от вчера, петък, събота и неделя. Мислех да отида, но се отказах. Ще пиша днес, и ще пусна още неща.

Поздрави.
цитирай
13. kontrasti - Здравей, Нина. Вече съм обратно ...
22.08.2010 16:12
gantree написа:
Здравей, Нина. Вече съм обратно тук, и ще пиша много.
Чужденците, какво да ти кажа. Когато съм в София, чужденците не си и помислят да разговарят на друг език, освен на своя или в най-добрия случай на английски. Докато бях в Копривщица, почти всички, с много малки изключения, се опитваха да разговарят на български. Като отидат в Копривщица, и нещо им става. Превъртат, като че ли. :)) Освен това, много от тях пеят български песни по невероятен начин, и играят български хорА в пъти по-добре от мен. Леко е депресиращо това, но само в началото. На тази зурнаджийска фурия не се включиха много чужденци, макар че имаше, но на следващата в полунощ беше пълно. А на следващият ден, на следващата дневна чалгия, запис от нея ще пусна по-нататък, хорото в един момент го водеха един японец и една американка.
Между другото, научих точния смисъл на думата "чалгия". Означава "група улични музиканти". Употребата й днес няма нищо общо с първоначалното й значение.


– Някой казват че по тези места бродят духовете на великите български апостоли които те завладяват и насочват, аз като архитекно визуализиран мисля че е обстановката като цяло.
Всяка една стара керимида от покрива на къщите в музейния град пречупват светлината на атмосферата за да се види тяхното свидетевство което те съхраняват и излъчват. Забелязалите го, реагират с любопитство, уважение, много често и със възхищение!...
– Та затова се опитват да приказнат на български, за да се почувстват една част от всичко това и изразят възхищението и уважението си към нас!...
(:–€)
цитирай
14. santiment - gantree,
22.08.2010 16:40
Никога не съм ходил на събора на Копривщица, нека бъда простен.
Здраве и живот след 5 години със сигурност ще отида на това пиршество на българския фолклор и традиции.
Благодаря за клиповете, които си направил.
Добре, че има хора като теб!
цитирай
15. анонимен - копривщица
12.11.2010 23:07
нямам
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gantree
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3640562
Постинги: 490
Коментари: 6144
Гласове: 25502
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930