Постинг
05.08.2009 11:52 -
За Живков, за пишещите и толерантността
Много ми хареса този коментар по темата с новата шорт-листа на журналистите, сътрудничили на ДС. Разбира се, трябва да се гледа сериозно на тази тема, но аз лично вече я гледам откъм забавната й страна. Самият коментар на Живков, който авторът цитира в началото, е и забавен, освен страховит по смисъла си за пишещите - не пишете каквото си мислите, а каквото трябва. Бойко Борисов пък е известен и с това, че "много е научил" както от Царя, така и от Живков, по неговите собствени твърдения. Явно това е така, като се има предвид огромната му популярност през последните години.
Раздразних се от една "Ода за толерантността", от страница 14 в ивоберовия седмичник. Някакво детенце от Първа английска се събудило една сутрин, и решило да приравни християнството с исляма, римляните и "древна Индия", за да си направи фундамент. Като стъпиш върху подобен буламач като фундамент, великото прозрение си идва самичко - че едва днес ние, съвременните малки човечета, откриваме що е то толерантност, и на всичкото отгоре пишем панегирици, изпълнени с безумни сравнения от миналото. "Внушението за търпимостта към другите е основен етичен пласт на религията", пише девойчето. На коя религия, на исляма ли? Не, разбира се. На християнството ли тогава? О, не, разбира се, в никакъв случай! Защото "... Средновековието започва да избива всички, които не познават въпросната заповед ...", има се предвид "Не убивай", а под "Средновековието" може би следва да се разбира християнството, тъй като преди него в учебниците беше Античността, а тя е подчертано нехристиянска. Не спекулирам с предположението, че под "Средновековието" девойчето е имало предвид християнството, защото малко по-нататък следва мъдрото заключение: "... Епохата на християнството събира в Божиите заповеди морала на човеколюбието, и тръгва да ги разпространява с мечовете на кръстоносците ...", като многоточието в края на цитата не е мое, то следва да придаде нужната доза патос на това смешно твърдение. Едва Ренесансът поставял началото на "исторически процес, който глобализира идеите на хуманизма". А откъде идват тези идеи, не са ли разнесени в света тъкмо от християните, доста преди същият този "исторически процес"? Я да видим, какво означаваше "ренесанс"? Идва от от латинското re- "отново", плюс -nasci, "раждам се". А какво по-точно се "преражда", знаем ли? Не се ли прераждат същите онези идеи, разнесени в света от християните? Ама не, има там не идеи, ами едни мечове, дето са ги носели кръстоносците, нали? А десет века преди кръстоносците християни не е ли имало? Имало е. А кръстоносците не са ли се появили едва тогава, когато идеите, разнесени в света от християните, са били пометени в "Божията земя", както и в целия Близък и Среден изток? О, сложно е това разсъждение за девойките, пишещи оди за толерантността. Толерантността, според тях, влиза в света чак през кладите на Реформацията и през труповете на католическите свещеници и монаси във Франция преди малко повече от двеста години.
Между другото, много хора робуват на негативната представа, създадена около кръстоносните походи от именно такъв тип посредствено съшивани фундаменти. Кръстоносните походи са реакция, а не инициатива. Тази реакция изригва като вулкан след близо триста години търпелива самоотбрана срещу злото, стигнало от изток до стените на Константинопол, а от запад - до Поатие. Триста години търпимост не са по силите дори и на най-толерантната девойка, пишеща постренесансовите си оди за толерантността явно просто ей така, "на коляно".
Раздразних се от една "Ода за толерантността", от страница 14 в ивоберовия седмичник. Някакво детенце от Първа английска се събудило една сутрин, и решило да приравни християнството с исляма, римляните и "древна Индия", за да си направи фундамент. Като стъпиш върху подобен буламач като фундамент, великото прозрение си идва самичко - че едва днес ние, съвременните малки човечета, откриваме що е то толерантност, и на всичкото отгоре пишем панегирици, изпълнени с безумни сравнения от миналото. "Внушението за търпимостта към другите е основен етичен пласт на религията", пише девойчето. На коя религия, на исляма ли? Не, разбира се. На християнството ли тогава? О, не, разбира се, в никакъв случай! Защото "... Средновековието започва да избива всички, които не познават въпросната заповед ...", има се предвид "Не убивай", а под "Средновековието" може би следва да се разбира християнството, тъй като преди него в учебниците беше Античността, а тя е подчертано нехристиянска. Не спекулирам с предположението, че под "Средновековието" девойчето е имало предвид християнството, защото малко по-нататък следва мъдрото заключение: "... Епохата на християнството събира в Божиите заповеди морала на човеколюбието, и тръгва да ги разпространява с мечовете на кръстоносците ...", като многоточието в края на цитата не е мое, то следва да придаде нужната доза патос на това смешно твърдение. Едва Ренесансът поставял началото на "исторически процес, който глобализира идеите на хуманизма". А откъде идват тези идеи, не са ли разнесени в света тъкмо от християните, доста преди същият този "исторически процес"? Я да видим, какво означаваше "ренесанс"? Идва от от латинското re- "отново", плюс -nasci, "раждам се". А какво по-точно се "преражда", знаем ли? Не се ли прераждат същите онези идеи, разнесени в света от християните? Ама не, има там не идеи, ами едни мечове, дето са ги носели кръстоносците, нали? А десет века преди кръстоносците християни не е ли имало? Имало е. А кръстоносците не са ли се появили едва тогава, когато идеите, разнесени в света от християните, са били пометени в "Божията земя", както и в целия Близък и Среден изток? О, сложно е това разсъждение за девойките, пишещи оди за толерантността. Толерантността, според тях, влиза в света чак през кладите на Реформацията и през труповете на католическите свещеници и монаси във Франция преди малко повече от двеста години.
Между другото, много хора робуват на негативната представа, създадена около кръстоносните походи от именно такъв тип посредствено съшивани фундаменти. Кръстоносните походи са реакция, а не инициатива. Тази реакция изригва като вулкан след близо триста години търпелива самоотбрана срещу злото, стигнало от изток до стените на Константинопол, а от запад - до Поатие. Триста години търпимост не са по силите дори и на най-толерантната девойка, пишеща постренесансовите си оди за толерантността явно просто ей така, "на коляно".
Интересно по какъв начин албигойците предизвикаха реакция у тези хрисими кръстоносци, че да получат благодатта им върху си. Интересно ми е и защо кръстоносните походи свършват някъде около Светите земи, след което всеки поема назад със заграбеното.
цитирайslovoto написа:
Интересно по какъв начин албигойците предизвикаха реакция у тези хрисими кръстоносци, че да получат благодатта им върху си. Интересно ми е и защо кръстоносните походи свършват някъде около Светите земи, след което всеки поема назад със заграбеното.
Чети повече, като ти е интересно, и зарежи "ироничния" подход.
Ако имаш някакви конкретни въпроси - питай, ще се постарая да ти отговоря максимално ясно или в коментар тук, или в следващ постинг, ако въпросът си заслужава.
Как аджеба без него ще обобщим фундаменталните си открития, ценности и убеждения та да станем фундаментални фундаменталисти. Ако пък фундамента е някакъв компилат от фундаменти - това направо си е индивиндуален фундаментализъм. С него се сблъсквам навсякъде и неизбежно се убеждавам как толерантността подпомага надграждането на индивидуалния фундамент.
Все пак фундаментализма не слагаше ли конски капаци на очите и ума??? И ако на толерантността дадем приоритет, не е ли време вместо да я откриваме, развиваме и поощряваме, да се помъчим да потърсим границите и. До кога и до къде тя е в норма и от къде нататък се изражда в уродливо явление. Както впрочем се е случва и с всичко за което "пишем панегирици".
Много може да се каже за "матрияла" като фундамент и за неговите нужди от фундаментализъм. Но сигурно чрез "все по-пълното задоволяване на непрекъснато нарастващите потребности", скоро тази тема няма да стане актуална и "да дойде на дневен ред".
Поздрав за темата!
цитирайВсе пак фундаментализма не слагаше ли конски капаци на очите и ума??? И ако на толерантността дадем приоритет, не е ли време вместо да я откриваме, развиваме и поощряваме, да се помъчим да потърсим границите и. До кога и до къде тя е в норма и от къде нататък се изражда в уродливо явление. Както впрочем се е случва и с всичко за което "пишем панегирици".
Много може да се каже за "матрияла" като фундамент и за неговите нужди от фундаментализъм. Но сигурно чрез "все по-пълното задоволяване на непрекъснато нарастващите потребности", скоро тази тема няма да стане актуална и "да дойде на дневен ред".
Поздрав за темата!
Благодаря ти :))
Между другото, тук вкарваш още един термин, който е постепенно насипан с негативизъм - "фундамент", имам предвид непрестанните обвинения наляво и надясно във "фундаментализъм". А фундаментализмът, всъщност, е по смисъл нещо като Ренесанса - желание за завръщане.
цитирайМежду другото, тук вкарваш още един термин, който е постепенно насипан с негативизъм - "фундамент", имам предвид непрестанните обвинения наляво и надясно във "фундаментализъм". А фундаментализмът, всъщност, е по смисъл нещо като Ренесанса - желание за завръщане.
5.
анонимен -
Herum! Herum! Gott mit uns!
05.08.2009 16:05
05.08.2009 16:05
Bellum sacrum! Заръча го Божият наместник на земята - папа Урбан. И войните на Христа тръгнаха с Неговото име на уста да освободят Божи гроб!
Но знаеха ли тогава, че политическата толерантност се различава от божията - или грешаха, както и ние днес грешим?
Днес Ган е по-близо до прави път. Затова го подкрепям. Лично аз смятам, че не трябва да се толерират тези, които отричат съществуването на Бог. Обещанията, споразуменията и клетвите, които са връзките на човешкото общество, не могат да въздействат на един атеист. Отстраняването на Бог, дори и само мислено, разрушава всичко, в което човек може да вярва!
цитирайНо знаеха ли тогава, че политическата толерантност се различава от божията - или грешаха, както и ние днес грешим?
Днес Ган е по-близо до прави път. Затова го подкрепям. Лично аз смятам, че не трябва да се толерират тези, които отричат съществуването на Бог. Обещанията, споразуменията и клетвите, които са връзките на човешкото общество, не могат да въздействат на един атеист. Отстраняването на Бог, дори и само мислено, разрушава всичко, в което човек може да вярва!
анонимен написа:
Bellum sacrum! Заръча го Божият наместник на земята - папа Урбан. ...
Днес Ган е по-близо до прави път. Затова го подкрепям. ...
Днес Ган е по-близо до прави път. Затова го подкрепям. ...
Виж се само, колко си непостоянен :)) ту тъй, ту иначе.
Къде беше на предишната тема, за татовците? Проспа я, и те нямаше.
Помислих, че си се удавил на Варвара, въпреки че вестниците нищо не писаха.
7.
анонимен -
Herum! Herum! Gott mit uns!
05.08.2009 16:18
05.08.2009 16:18
Не ми хареса предишната тема - ще прощаваш, но скучновата бе тя... Тази е къде къде по-благодатна.... Забравих да кажа, че толерантен може да бъде само силният - той, не е като слабия, слабият е отмъстителен, завистлив, подъл и коварен... Все неща, от които трябва да се пазим...
Не съм вече на Варвара - седя в планината и нагъвам овче кисело мляко и "органик" манджи - и Бог с благоговение споменувам ката ден!
цитирайНе съм вече на Варвара - седя в планината и нагъвам овче кисело мляко и "органик" манджи - и Бог с благоговение споменувам ката ден!
Скучновата е, да. Примерите в нея опровергават цялата ти стройна теория за национализма. На твое място да бях, и на мен щеше да ми е скучно при това положение.
Приятно изкарване в планината, и да се пазиш.
цитирайПриятно изкарване в планината, и да се пазиш.
9.
анонимен -
Herum! Herum! Gott mit uns!
05.08.2009 16:28
05.08.2009 16:28
Естествено не съм съгласен с теб - за национализма де имам предвид...Но ще поговорим повечко като се върна - сега бързам, че отивам за риба!
Благодаря за пожеланията! И ти се пази!
цитирайБлагодаря за пожеланията! И ти се пази!
тук подзаглавието би трябвало да е "Национализмът като ренесанс" :) В Средните векове чувството за национализъм почти е отсъствало. Нямало е гордост в това да се назовеш "гражданин на Генуа" или на Неапол, примерно. Нали хората са се чувствали свързани в общност чрез Църквата. Даже са имали и общ език - латинския. Докато Възраждането влачи със себе си национализма (а сигурно и ксенофобията). Историята на Великобритания си е жив пример за това.
Явно програмата в училищата е същата като по мое време. Средновековието представено като затвор за човечеството - вътре смрад, глад, болести и лов на вещици. Но изведнъж часовникът удря 12, ренесансът идва на бял кон, портите на затвора падат и се възцаряват красотата, изкуствата и вярата в човека (а не в Бога). Къде остават университетските аудитории, построените общежития, готически катедрали, лаборатории, професори, лекари, богати манастирски библиотеки? Ами щом са боговдъхновени, нямат място историческата ДС-наука!
цитирайЯвно програмата в училищата е същата като по мое време. Средновековието представено като затвор за човечеството - вътре смрад, глад, болести и лов на вещици. Но изведнъж часовникът удря 12, ренесансът идва на бял кон, портите на затвора падат и се възцаряват красотата, изкуствата и вярата в човека (а не в Бога). Къде остават университетските аудитории, построените общежития, готически катедрали, лаборатории, професори, лекари, богати манастирски библиотеки? Ами щом са боговдъхновени, нямат място историческата ДС-наука!
Здравей :)) Да, уместно е и като заглавие.
Щях да добавя и историята на Ирландия към живите примери, но съобразих, че си написала "Великобритания". Програмата в училищата в момента, специално в това отношение, е ужасяваща, знам го от "първа ръка". Национализмът и "българщината" са в стихията си.
В последните дни пък се насъбраха накуп и двете топ-новини - едната за българката Спаска от Македония, и другата, от днес, за т.нар. "Ден на геноцида", предложен от АТАКА и приет от Борисов, в лично качество засега. Заради едната новина от ВМРО (тоест РЗС) искат България да налага вето върху Македония, за членството им в НАТО и ЕС, а пък с другата новина тотално ще си задраскаме отношенията както с Турция, така и с българските турци за много, много години напред. При такива тотално и умишлено унищожени отношения, очертаващи се не с една, ами с две съседни страни, изолирането и дори излизането от НАТО лесно се вижда на хоризонта от инициаторите на всичко това.
Ако имаш време, вземи си това:
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=18927
Съдържанието е описано в анотацията. Невероятни неща има в този сборник, а особено интересна и близка до темата е статията на Петко Ст. Петков, "За политическите нрави в българското общество през XIX в."
Това негово нещо тук също е интересно
http://liternet.bg/publish11/petko_petkov/bylgarskite.htm
Поздрави.
цитирайЩях да добавя и историята на Ирландия към живите примери, но съобразих, че си написала "Великобритания". Програмата в училищата в момента, специално в това отношение, е ужасяваща, знам го от "първа ръка". Национализмът и "българщината" са в стихията си.
В последните дни пък се насъбраха накуп и двете топ-новини - едната за българката Спаска от Македония, и другата, от днес, за т.нар. "Ден на геноцида", предложен от АТАКА и приет от Борисов, в лично качество засега. Заради едната новина от ВМРО (тоест РЗС) искат България да налага вето върху Македония, за членството им в НАТО и ЕС, а пък с другата новина тотално ще си задраскаме отношенията както с Турция, така и с българските турци за много, много години напред. При такива тотално и умишлено унищожени отношения, очертаващи се не с една, ами с две съседни страни, изолирането и дори излизането от НАТО лесно се вижда на хоризонта от инициаторите на всичко това.
Ако имаш време, вземи си това:
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=18927
Съдържанието е описано в анотацията. Невероятни неща има в този сборник, а особено интересна и близка до темата е статията на Петко Ст. Петков, "За политическите нрави в българското общество през XIX в."
Това негово нещо тук също е интересно
http://liternet.bg/publish11/petko_petkov/bylgarskite.htm
Поздрави.
Идеята за "Ден на геноцида" може и да не се реализира. Б.Б не е бил категоричен, а само спонтанен. Но вече си представям, как на Разпети петък, вместо съпреживяване на великите страдания, министърът без портфейл ще нищи темата в "Памет българска" в бясно съревнование с патриотите от СКАТ. А на площада ще пеят Николина Чакърдъкова и Веселин Маринов.
Благодаря за препоръката :))) Заглавията в книгата са наистина интересни, а някои ми изглеждат дори необичайни.
цитирайБлагодаря за препоръката :))) Заглавията в книгата са наистина интересни, а някои ми изглеждат дори необичайни.
dagma написа:
... В Средните векове чувството за национализъм почти е отсъствало. Нямало е гордост в това да се назовеш "гражданин на Генуа" или на Неапол, примерно. Нали хората са се чувствали свързани в общност чрез Църквата ...
Нямаш си представа колко си права! Е, сигурно имаш, де :)) щом си го казала.
Имам предвид това, което си казала - че им дава чувството за общност. По-скоро е като усещане за част от глутница. Една българска глутница, срещу всички останали глутници наблизо :)))) хахах
Благодаря ти за това.
Приятна вечер.
не са изцяло духовни, доста марксистки са всъщност, особено първият поход, който знаем как печално е завършил или четвъртият, насочен срещу Византия
цитирайraylight написа:
Подбудите за кръстоносните походи не са изцяло духовни, доста марксистки са всъщност, особено първият поход, който знаем как печално е завършил или четвъртият, насочен срещу Византия
Здрасти. Какво имаш предвид под "марксистки", по отношение на подбудите?
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 25502
Блогрол
1. Smooth Jazz
2. Поетика
3. Darktales
4. Мария Николова
5. Михаела Смит
6. Невероятното
7. Библиотека
8. Тодор Моллов, за Саръ Салтък
9. Марин
10. upload.plunder.com
11. Паисий Светогорец
12. Логос БГ
13. Zamzar.com
14. За Асад
15. Алауитите в Сирия
16. Мутафчиев, за Саръ Салтък
17. Стара София в снимки
18. Last.fm/gantree
19. Southeast European Times
20. Kurdistan Regional Government
21. Kurdistan maps
22. The World at War
23. Middle East and Asia maps
24. Атлас
25. kurds vs assyrians
26. Music Uploader
27. astranet.org
28. Амин Маалуф, "Кръстоносните походи през погледа на арабите"
2. Поетика
3. Darktales
4. Мария Николова
5. Михаела Смит
6. Невероятното
7. Библиотека
8. Тодор Моллов, за Саръ Салтък
9. Марин
10. upload.plunder.com
11. Паисий Светогорец
12. Логос БГ
13. Zamzar.com
14. За Асад
15. Алауитите в Сирия
16. Мутафчиев, за Саръ Салтък
17. Стара София в снимки
18. Last.fm/gantree
19. Southeast European Times
20. Kurdistan Regional Government
21. Kurdistan maps
22. The World at War
23. Middle East and Asia maps
24. Атлас
25. kurds vs assyrians
26. Music Uploader
27. astranet.org
28. Амин Маалуф, "Кръстоносните походи през погледа на арабите"